tinaoteya

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

Fortsättning MH

Av Tina Eriksson - 19 oktober 2011 00:07

Så var detta avklarat. Detta som jag sett fram emot sååå länge, och det besvarade verkligen mina förväntningar! Trevliga hundar, trevligt bemötande, väl arrangerat MH, god mat och trevligt folk!


Vägen ner var en pina, ont i arsle och benet pga en nerv i kläm och en GPS som spelade oss ett spratt och ledde oss till havet istället för Sjöbo. Efter mycket om och men och en supersnäll uppfödare som mötte upp oss så hamnade vi slutligen på campingen, några timmar senare än beräknat och med kurrande magar och lite halvtaskigt humör. Den enda som inte var sur och less var nog Jeltsin som under hela resan var cool och inte pep en enda gång. Väl inne i stugan fixade vi snabbt iordning lite käk och åt snabbt huttrandes, inlindade i täcken tills värmen började stiga i elementen. Kort därefter somnade vi!


På lördagen samlades alla för att åka till Sjöbos bhk. Äntligen fick man träffa Jeltsin syskon lite närmare. Vi pratade en massa hund, prövade på att gå en patrullstig (eller påstigning som jag så fint formulerade det) och lite kamp och lek. Vi bjöds på grill och fick även träffa E-kullens pappa Boyar och hans flock med 2 2-benta och 3 4-benta individer. En liten höjdpunkt för mig var att få se på när Annina tränade med Boyar. De är sanneligen ett imponerade ekipage som inspirerar en hel del. Kikade även lite extra på Ingemar och Ille och älskade simpelheten i träningsupplägget och arbetsviljan i fina Ille. Där kan jag lära mycket, få det hela att bli mindre stelt och istället mer avslappnat och ledande roligt! Jag och Jeltsin tränade lite vi med, men jag hade lite problem att få hans fulla fokus som jag är van här hemma. Vi tog en 2 timmars rast runt 16 snåret och möttes sen upp kl 18 för lite pizza och genomgång inför söndagens MH med Carina Melanoz. Riktigt trevligt var det och god pizza. Jag pratade mycket med Annina och fick träna upp engelskan som med underdrift kan kallas rostig. Sedan delade Ingemar ut muggar med ett otroligt vackert motiv på till oss alla (ett porträtt på en Gårdarikets hund ur C kullen, Cezar) Jag fick en ryggsäck med samma motiv för att jag varit aktiv med Jeltsin sedan start och ni må tro att jag blev rörd. Tårarna låg nära men jag tryckte tillbaka dom, har alltid tyckt att det har varit jobbigt att gråta offentligt eller bland människor i allmänhet. Otroligt fint gjort av Ingemar och Ann-Margreth. Få visar sån passion och stöttar sina valpköpare som dessa två, är ofantligt tacksam att jag köpt valp av Gårdariket's kennel.


Söndagen innebar MH. The big moment. Jag hade turordningen 4 av 6 och en viss nervositet kröp på, inte särskilt stor men jag kände viss oro inför dragkampen och skottet, mest bara för att jag vet att dessa två fungerat så bra hemma och jag ville ha en så rättvis bild av min hund som möjligt. Kampen visade sig inte vara något problem alls under första LEKmomentet. Jag tror tillochmed att jag nickar mot publiken och tänkte "se där, min hund han kan han". Resterande bit av MH:t skötte Jeltsin fint, ungefär som jag beräknat.. hade kanske trott att han skulle ta lite mer kontakt under avståndsleken, fått bättre resultat på div gripande och hade hoppats på en 1:a istället för en 2:a på skottet. Ibland är det bara till att acceptera, har ju inte tränat skott hemma med samma belastningar innan..


Har ikväll suttit och knåpat ihop ett eget spindeldiagram åt Jeltsin. Kommer förmodligen se ut så här eller liknade när det kommer ut på avelsdata. Den röda linjen står för medelvärde för Svart terriers och den svarta för Jeltsins resultat.

 

Nu blir det dags för John .B. Lund.

Ha det fint allesammans!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Eriksson - 28 november 2013 21:49

Det här med att ha hund kan vara otroligt givande och som balsam för själen. Det kan även vara tärande och betungande. Jag har problem att se positivt på livet under vinterhalvåret, får kämpa för att hålla huvudet över ytan emellanåt. Höst för mig är...

Av Tina Eriksson - 26 maj 2013 22:34

Livet har rullat på bra sedan sist jag skrev. Jag och Rask har blivit uttagna till något som kallas ungdomssatsning IPO vilket betyder att vi åker land och rike med ett gäng andra hundgalna ungdomar och får träna inför duktiga instruktörer. Sist var ...

Av Tina Eriksson - 5 april 2013 18:51

Livet är roligt, balansen av gott och ont i livet är sådär skrattretande stämmande. Har man några lite för bra dagar som kan man gott räkna med något bakslag.. det är som om världen blir upp och ner och det blir för mkt av det ena. Påskhelgen ha...

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 21:28

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 20:37

Idag har varit en bra dag.  Den började med en resa till torpet för att möta upp Emelie och Arcas. Vi tog en promenad och sen tränade vi hundarna en del.. blev en liten fotosession med! Så roligt att dessa bröder fungerar så bra ihop fast vi nu bor...

Presentation


Jag heter Tina Eriksson och tränar/tävlar familjens hund Teya i spår och min egna Jeltsin för start i lk1

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards