tinaoteya

Alla inlägg under oktober 2011

Av Tina Eriksson - 29 oktober 2011 17:33

Jeltsin ligger helt utslagen brevid min säng nu. Tror att han inte skulle röra en fena ens om en bomb skulle gå av vid huset.


Vi kom nyss hem från en långpromenad i högt tempo, mötte två fina hästar på vägen. Sedan valde jag att gå den jobbiga vägen hem (förbi två hundar som alltid är i en hundgård, en som skäller och hoppar upp och ner och den andra som skriker som en skållad råtta). Jag visste att det skulle bli lika jobbigt för Jeltsin och Rocky som för mig. Jeltsin blev som vanligt ca 20 cm högre och maffigast i stan när vi närmade oss hundgården. Sedan samlade jag Rocky på ena sidan så jag kunde koncentrera mig på Jeltsin.(Rocky är underbar på så sätt, man behöver bara ge honom onda ögat så blir han omedelbart foglig) Tror det tog 15 min att gå den 50 meter långa sträckan förbi hundarna. Jeltsin var riktigt duktig emellanåt. När jag satte lite krav på honom samlade han sig och gick 10 meter med härlig ögonkontakt sen började skrikhunden skrika och kontakten bröts och vi fick börja om. Så där fortsatte det ända tills vi var jämnsides med slutet av hundgården, då kunde han gå superfint i ca 30 meter och fick sedan JACKPOTT belöningen när vi klarade det (kamp med mattes skinnhanske och levergodis och massor av beröm och mys)


Detta måste vara den ultimata störningen för Jeltsin. Alla hundar i familjen (ink alla människor i familjen) reagerar på "skrikhundens" skrik och jag ser det som ett ypperligt tillfälle att träna fokus med min blivande stjärna. Om han kan hålla ett helt program med denna typ av störning kommer tävlingar kännas lätt som en plätt.


Efter vi var klar med detta slängde jag ut en massa levergodisar på en lägda som Jeltsin fick leta reda på. Ibland krävs det inte mer för att ha en golvad hund :P


Tidigare idag tränade jag snabba lägganden med Jelts. Det börjar att ta sig, går ju inte lika snabbt som en BC och det kommer det förmodligen aldrig göra heller så jag är nöjd. Snabbt mer med hela kroppen och fungerar riktigt bra från min vänstra sida, dock i långsam takt än så länge. Positionen har blivit avsevärt bättre nu också, han tränger inte lika mycket och pendlar knappt i sidled. Inkallningarna går också bättre, avsluten är numera utan slag på mattes ben så hon nästintill välter.


Ska sätta upp mål nu så man håller motivationen uppe under vinterhalvåret.

Målen är till att ha som en slags mall så träningen blir struktuerad och förhoppningen är i stort att det går att hålla men om fallet inte är så får man ta den nederbörden och träna hårdare nästa vecka. Ledorden ska vara ROLIGT och träningen får inte bli forcerad.


Slutet på November


Skall sitta                  Snabba lägganden, apportering utan tugg

Skall detalj tränas     Pos (helt om, vän om, raksträcka), framförgående, platsliggande, ställande

Allmänt                     Träna fokus, förhoppning om att hålla ett program utan större störningar, motivera attityd


-------------------------------Vila under 2-3 veckor December, därav ingen planering---------------------------------


Slutet på Januari


Skall sitta                   Pos (helt om, vän om), ställande, framförgående

Skall detalj tränas      Pos (raksträckor, sättanden, språng, stegförflytt), platsliggande, marking spårpinne,ljud

Allmänt                      Träna fokus,förhoppning att hålla ett program med lättare störning, motivera attityd  


Sluter på Februari 


Skall sitta                  Markering spårpinne, Pos (språng, sättande)

Skall detajl tränas     Platsliggande, Pos(stegförflytt, vinkl språng), få bort ljud, budföring, rutan

Allmänt                     Träna fokus, förhoppning att hålla ett program LK1 med större störning, motivera attiityd


Slutet på Mars

 

Skall sitta                  Platsliggande, få bort ljud

Skall detajl tränas     Budföring, lk2 hoppet, lk2 apportering, rutan

Allmänt                     Förhoppning att vara tävlingsklar inför LK1, börja grunda för appell-lydnad


Lägger upp på hemsidan så får vi se om vi grejjar detta ;)




Av Tina Eriksson - 26 oktober 2011 22:45

Var ute och gick med alla hundarna i baggerbältet ikväll. Hade inte reflexer så det räckte åt alla så Teya fick en reflexväst ämnad åt oss tvåbenta invirad i halsbandet. På hemvägen släppte jag henne eftersom hon hade en viss Jeltsin fast i benen hela tiden. Alldeles vid huset släppte jag Jeltsin också, en slags hämd åt Teya då hon retade honom till vansinne (sprang så nära hon kunde utan att han kunde nå henne). Dom for iväg på lägdan bakom huset och när jag kallade in Teya märkte jag att hon saknade reflexvästen och därmed även halsbandet... Men en suck släppte jag in Teya och Rocky och taggade sedan igång Jeltsin för lite uppletande träning. Det har ju gått så himlans bra i vanliga fall, han har kommit med kvitton, tändare.. ja lite allt möjligt konstigt som jag lagt ut så det torde väl inte bli någon match tänkte jag...


Jojo.. ut flög hunden, gick över halsbandet sisådär 5 gånger. Matte följer med ut för att kolla vad jycken sysslade med.. Hittar halsbandet direkt. Lika bra att låta honom kämpa på tills han markerar tänkte jag. Efter ca 5 min och en Jeltsin som luktat och inspekterat utan någon liten tendens till markering tog det slut på mitt tålamod. HÄR! med ett pekande finger visar jag halsbandet. Jeltsin tittar på mig som om jag vore dum i huvudet och går en bit bort och pissar. Tacksamt var ordet!


Nog tror jag han visste exakt vart det låg men det luktade förmodligen för mycket hund bara.. Så kan det gå!


Nu har jag "ledigt" från skolan resten av veckan.. blir nog en hel del plugg då vi har en tenta på måndag men jag hade tänkt att vi ska träna lite på annan plats än hemmaplan. Det går mot mörkare tider och jag har lovat Jeltsin 2 eller 3 veckor ledigt under jul, kanske därför inspirationen tryter lite. Spår som vi hade tänkt träna som mest går ju bort nu när snön snart faller. Får finjustera lydnaden kanske, positionen går ju att få ännu bättre.


Tränade idag här hemma ett lydnadspass med belöning på sista momentet. Det gick förundransvärt bra, lite bristande koncentration under FF (orkade inte ta med koppel) men annars väldigt fint. Apportering blir självbelönande, token min ville hellre ha apporten än kamptrasan när belöning slutligen kom. Känns ju bra det om det så småning om blir ett BSL med sina 3(?) apporteringar.


Aja, allt för idag!

/ Tina och jyckarna

Av Tina Eriksson - 20 oktober 2011 21:32

Jag har nu skaffat en egen hemsida åt Jeltsin.

Bloggen kommer att innehålla det senaste och fungera lite som en nyhetssida medan hemsidan mer är samlade dokument på resultat, mål och filmer.


Besök gärna och skriv i gästboken!


http://www.svartterriern.n.nu


En rolig händelse som skedde idag

Jag var ute och tränade Jeltsin. Belöningen var boll som kastades iväg. En supertaggad Jeltsin gick som klistrad vid mitt vänstra ben, kopplet hölls i vänster hand, kort för snabba korrigeringar och resterande bit av kopplet hängandes efter längs marken.Efter en lång stund av superfin koncentration och precision var det dags för belöning. Bollen slängdes iväg med full kraft och Jeltsin satte iväg i 100 knyck. Kort därefter låg Tina på backen... Kopplet hade trasslat in sig i min fot och jag vältes som en kägla. Hade man fått det på film så gissar jag att det hade blivit en hel del träffar på youtube!!


Klart slut!

/ Tina och bowlingklotet Jelts

Av Tina Eriksson - 19 oktober 2011 00:07

Så var detta avklarat. Detta som jag sett fram emot sååå länge, och det besvarade verkligen mina förväntningar! Trevliga hundar, trevligt bemötande, väl arrangerat MH, god mat och trevligt folk!


Vägen ner var en pina, ont i arsle och benet pga en nerv i kläm och en GPS som spelade oss ett spratt och ledde oss till havet istället för Sjöbo. Efter mycket om och men och en supersnäll uppfödare som mötte upp oss så hamnade vi slutligen på campingen, några timmar senare än beräknat och med kurrande magar och lite halvtaskigt humör. Den enda som inte var sur och less var nog Jeltsin som under hela resan var cool och inte pep en enda gång. Väl inne i stugan fixade vi snabbt iordning lite käk och åt snabbt huttrandes, inlindade i täcken tills värmen började stiga i elementen. Kort därefter somnade vi!


På lördagen samlades alla för att åka till Sjöbos bhk. Äntligen fick man träffa Jeltsin syskon lite närmare. Vi pratade en massa hund, prövade på att gå en patrullstig (eller påstigning som jag så fint formulerade det) och lite kamp och lek. Vi bjöds på grill och fick även träffa E-kullens pappa Boyar och hans flock med 2 2-benta och 3 4-benta individer. En liten höjdpunkt för mig var att få se på när Annina tränade med Boyar. De är sanneligen ett imponerade ekipage som inspirerar en hel del. Kikade även lite extra på Ingemar och Ille och älskade simpelheten i träningsupplägget och arbetsviljan i fina Ille. Där kan jag lära mycket, få det hela att bli mindre stelt och istället mer avslappnat och ledande roligt! Jag och Jeltsin tränade lite vi med, men jag hade lite problem att få hans fulla fokus som jag är van här hemma. Vi tog en 2 timmars rast runt 16 snåret och möttes sen upp kl 18 för lite pizza och genomgång inför söndagens MH med Carina Melanoz. Riktigt trevligt var det och god pizza. Jag pratade mycket med Annina och fick träna upp engelskan som med underdrift kan kallas rostig. Sedan delade Ingemar ut muggar med ett otroligt vackert motiv på till oss alla (ett porträtt på en Gårdarikets hund ur C kullen, Cezar) Jag fick en ryggsäck med samma motiv för att jag varit aktiv med Jeltsin sedan start och ni må tro att jag blev rörd. Tårarna låg nära men jag tryckte tillbaka dom, har alltid tyckt att det har varit jobbigt att gråta offentligt eller bland människor i allmänhet. Otroligt fint gjort av Ingemar och Ann-Margreth. Få visar sån passion och stöttar sina valpköpare som dessa två, är ofantligt tacksam att jag köpt valp av Gårdariket's kennel.


Söndagen innebar MH. The big moment. Jag hade turordningen 4 av 6 och en viss nervositet kröp på, inte särskilt stor men jag kände viss oro inför dragkampen och skottet, mest bara för att jag vet att dessa två fungerat så bra hemma och jag ville ha en så rättvis bild av min hund som möjligt. Kampen visade sig inte vara något problem alls under första LEKmomentet. Jag tror tillochmed att jag nickar mot publiken och tänkte "se där, min hund han kan han". Resterande bit av MH:t skötte Jeltsin fint, ungefär som jag beräknat.. hade kanske trott att han skulle ta lite mer kontakt under avståndsleken, fått bättre resultat på div gripande och hade hoppats på en 1:a istället för en 2:a på skottet. Ibland är det bara till att acceptera, har ju inte tränat skott hemma med samma belastningar innan..


Har ikväll suttit och knåpat ihop ett eget spindeldiagram åt Jeltsin. Kommer förmodligen se ut så här eller liknade när det kommer ut på avelsdata. Den röda linjen står för medelvärde för Svart terriers och den svarta för Jeltsins resultat.

 

Nu blir det dags för John .B. Lund.

Ha det fint allesammans!

Av Tina Eriksson - 18 oktober 2011 07:34

                   Fina Enya (Gårdariket's Enya)              

Världens bästa uppfödare med Ille vänster och Rina höger (Gårdariket's Elliot & Gårdariket's Ekaterina)   Rina och "lilla" Igge (Gårdariket's Ekaterina & Gårdariket's Ezra)    

Igor i bakgrunden och Enya längst fram ( Gårdariket's Emile & Gårdariket's Enya)

                             Fina Igor (Gårdariket's Emile)


  

                              Lufsen Igge (Gårdariket's Ezra)                     

   Igge och Enya (Gårdariket's Ezra & Gårdariket's Enya)   Annina och E-kullens pappa Boyar (Argus Electra Boyar) och Ingemar                        En gosig Boyar med sin husse         Man kunde se Boyars drag i flera hundar i E-kullen, särskilt nos och ögon    Alla minus Igge uppradade (Igor,Ille, Rina, Boyar, Enya och Jeltsin)

Ille, Boyar, Enya och Jeltsin


  Igor, Rina och Ille





Här är hela Jeltsins MH. Kan vara bra att skruva upp volymen vid sammanfattningen :)

 




Kommer ett längre inlägg senare med mer text.


Over and Out/ Tina

Av Tina Eriksson - 12 oktober 2011 21:56

Imorgon ska jag, Jeltsin och mamma åka på en roadtrip. Första anhalt; Sthlm för övernattning och mys hos min kära systeryster och sedan styr vi kosan mot Sjöbo och MH med E-kullen!

Ska bli otroligt roligt och jag har verkligen sett fram emot detta ända sedan Jeltsin var en lill skit :P


Nä nu ska jag packa lite mer, det här får bli en kort lägesrapport. Förbered er på en massa bilder och ett lååångt inlägg efter helgen :)

Av Tina Eriksson - 1 oktober 2011 18:24

Jag tävlade idag med Teya i lk2. Hade inte hunnit träna och finslipa som jag hade velat och resultatet blev ungefär som jag hade väntat mig. Oplacerad med en hund som charmade publiken. Är jättenöjd med fria följet som på hemma plan varit bedrövlig minst sagt, men av nån anledning höll hon ihop så pass att vi fick 6,5 på ff. Hon var med mig större delen av sträckan och höll en duglig position, hade ingen kontakt what so ever däremot och tappade i svängarna. Men å andra sidan kan jag inte ha så stora krav med en hund jag tränat ett fåtal gånger det senaste året. Roligt hade vi ialf, mysTeya och jag. Hon är speciell och kommer alltid att vara. Söt som socker men komplicerad när det gäller lydnaden. Är glad att vi fixade titel i lk1, tror att om vi ligger i så kan vi kanske också grejja det i tvåan men vet ärligt talat inte hur många klasser hon har i kroppen.. eller snarare hur många klasser jag som förare kan locka fram i henne.


Förutom detta har jag legat och yrat i feber dagarna alldeles innan tävlingen, känner fortfarande utav det men febern är tackolov väck!


En rolig sak är att Jeltsin mer och mer börjar bli den hund jag längtat efter. Bitarna börjar falla på plats och mitt tålamod får äntligen lite betalning. Ser fram emot vårens alla tävlingar, har en känsla av att min hund kommer att glänsa.. om man nu får vara sådär småkaxig och osvensk!

Efter mycket prat och lite verkstad har jag äntligen tagit tjuren i hornen och bytt ut godisbelöningar mot kamp. Blir bra men krut i jycken när han vet att han kommer få trasan, kan nästan att tendera åt andra hållet emellanåt då han går upp i lite väl hög stress och lägger sig till med ljud men jag tror att det lugnar sig allt eftersom. Måste också jobba tillbaka honom i en bättre position, han ligger lite för långt fram och tränger just nu.. svårt att gå rakt känner jag :P


Ja, det får bli allt för idag!




Over and Out

/Tina, Teya och Jeltsin

Ovido - Quiz & Flashcards