tinaoteya

Direktlänk till inlägg 22 februari 2013

Fredag

Av Tina Eriksson - 22 februari 2013 22:25

Igår var jag ledig! Det var min enda lediga dag denna vecka och jag spenderade den med mina hjärtan, två och fyrbenta. Gerdal bjöd på storväder  kring nollstrecket och det bidrog till att Tina rotade fram skidorna från morsans glansdagar under sent 70 tal tillsammans med två omaka stavar. På flög baggenbältet och Jeltsin selades.


Bilden jag hade i mitt huvud var en med en ung spänstig och lycklig kvinna som flög fram i hiskerlig fart med en galopperande glad hund framför sig, Bilden i verkligheten var en med en knubbig tjej som slet ont för att få skidorna att röra sig framåt och inte bakåt samtidigt som hon försökte hålla balansen med en stav som sjunk rakt igenom den djupa snön och sen som höll sig där den skulle. Hunden sprang inte så värst mkt framåt utan spenderade åkturen mest med kisspauser kontinuerligt, ibland passade han på att gå bakom matte och kliva på hennes skidor så det blev tvärstopp och hon nästa flög framstupa.. Vi slet på i en dryg kilometer.. 


Skidorna fick agera skjul ikväll inför ronderingsträning med lillen, där lämpar de sig bättre. Jag satte upp dem tillsammans med en sida av en sängram och en tum madrass över och tränade enligt modellen som presenteras i boken träna och tävla skyddshundar. Det är ruskigt vad snabbt han lär sig den lilla, men det är klart att förväntan inte är lika stor som den är i ett "riktigt" scenario.

 

Jeltsin fick också träna ikväll, vi nötte lite fjärr. Han vill så gärna dra sig framåt skäggapan min så vi får träna vidare på det momentet. Förövrigt vet jag inte om det är pga Teya löper här hemma men Jeltsin känns mer allvarlig både till vardags och till träning. Ska nog separera hanarna när höglöpen närmar sig så inte hormonerna rinner över totalt. Träningsmässigt behöver man inte clowna likadant för honom, iaf inte när man tränar med boll som belöning. Han fungerar bäst med lugna och väldigt bestämda kommandon, annars tar han sig friheter och "claimar" bollen på ett halvt otrevligt sätt. (han släpper den på loss mellan tassarna men burrar ner huvudet stelt så man inte når den) Är man dock bestämd så släpper han den vänligt i handen.. men såhär har han inte varit tidigare och byte med godis duger inte.. Någon som har nån tanke kring detta?

 

Det får bli allt för ikväll, nu kallar John B :)

/ Tina och de 4-benta



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Eriksson - 28 november 2013 21:49

Det här med att ha hund kan vara otroligt givande och som balsam för själen. Det kan även vara tärande och betungande. Jag har problem att se positivt på livet under vinterhalvåret, får kämpa för att hålla huvudet över ytan emellanåt. Höst för mig är...

Av Tina Eriksson - 26 maj 2013 22:34

Livet har rullat på bra sedan sist jag skrev. Jag och Rask har blivit uttagna till något som kallas ungdomssatsning IPO vilket betyder att vi åker land och rike med ett gäng andra hundgalna ungdomar och får träna inför duktiga instruktörer. Sist var ...

Av Tina Eriksson - 5 april 2013 18:51

Livet är roligt, balansen av gott och ont i livet är sådär skrattretande stämmande. Har man några lite för bra dagar som kan man gott räkna med något bakslag.. det är som om världen blir upp och ner och det blir för mkt av det ena. Påskhelgen ha...

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 21:28

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 20:37

Idag har varit en bra dag.  Den började med en resa till torpet för att möta upp Emelie och Arcas. Vi tog en promenad och sen tränade vi hundarna en del.. blev en liten fotosession med! Så roligt att dessa bröder fungerar så bra ihop fast vi nu bor...

Ovido - Quiz & Flashcards