tinaoteya

Alla inlägg under juli 2010

Av Tina Eriksson - 31 juli 2010 14:16

Jag drömde inatt (andra natten i rad) om lydnadsträning. Jag och Teya befann oss på en tävling och hade fixat alla moment förutom ställande. Vi hade fått enbart tior och nior men trots detta låg vi på 153 poäng med ett moment kvar (drömmar är sällan logiska) Vi skulle precis till att göra ställandet och en känsla av självsäkerhet och glädje sköljer över mig när jag plötsligt vaknar, kissnödig som aldrig förr.. Satt där på toan, försökte få det gjort så snabbt som möjligt så jag kunde återgå till drömmen och se hur det gick men såklart var det inte hundrelaterat i nästa dröm. Ödets ironi!


Tränade med Teya en sväng nu på dagen, hon var lite småslapp, hade precis ätit. Med några korrigeringar skärpte hon till sig och linförigheten blev riktigt bra, kanske inte en tia men kändes som en stark 8:a eller 9:a i alla fall. Inkallningarna fungerar väldigt bra just nu, hon springer för fulla muggar! Dagens höjdpunkt var varken linförighet, inkallning eller apportering. Har haft två vilodagar från läggande/ställande och idag fixade Teya båda klockrent. Man får passa på att njuta när allt fungerar, intala sig att det kommer att fungera på tävling och bara köra på. En annan rolig sak är att apporteringen sitter, den sitter riktigt bra :D


Såg att Teyas mamma Bojka kan titulera sig med LP1 nu, vi får se till att det blir en familje tradition! Valparna efter Cozima är nu 8 dagar, och tiden står verkligen still. Jag försöker hejda mig men är säkert inne på kennelns hemsida 5 ggr/dag och kollar efter nya foton eller uppdateringar. Man är bra coco bahia!


  

Jag och Teya efter en lyckad tävling i somras (hoppas på repris snart)


Hakuna Matata / Tina & Teya

Av Tina Eriksson - 29 juli 2010 21:15

Imorse for jag in til stan och när jag kom hem hade jag fått ett nytt jobb. Har lite blandade känslor, trivs så bra på OKQ8 där jag nu jobbat i snart 3 år men när de inte har någon fast tjänst att erbjuda och en liten bebishund är på väg så får man leta vidare. Kommer nog trivas bra på Burger King men det är mycket att lära på kort tid, dock inget som man inte klarar!


Tränade Teya med ungdomsgänget nu ikväll. Hade gammel Rocky med för socialträning. Är riktigt stolt över Rocky som på sina nio (nästan tio) år faktiskt inte fått träffa så många hundar och har haft svårt att slappna av bland okända hundar. Han var rätt stirrig och stel från början men slappnade till slut av och jag kunde till och med träna lite kort med honom.


Teya var superivrig och riktigt rolig att träna! Hon nästan plogade i linförigheten. Däremot lade hon sig på ställande under gång men läggande funkade idag... Jag tror jag tar en paus i dom momenten så kanske man slipper slita av sig sitt hår. Hopp över hinder funkar bättre på högre höjd, hon sprang runt en gång, men jag tar det inte så hårt för gången därpå hoppade hon glatt (utan ljud och att slå i). Inkallningen var kanon, bra fart och höll den hela vägen, fin ingång. Under platsliggningen hade matte huvvet under armen och satte sig ner(tänkte att jag skulle få pusta ut 2 min i den 26 gradiga värmen) och då reste sig Teya. Jag fyade detta, är osäker på hurvida bra eller dåligt detta var, men tycker att den störningen ska hon palla utan att resa sig. Sen la jag henne på nytt och då låg hon som ett ljus resterande tid. Lägger inte heller någon större vikt vid det misslyckandet, vet ju att hon ligger 9 av 10 gånger. Man får plocka ut det positiva säger dom, jag håller nog med för ibland blir man lätt frustrerad.. mest på sig själv.


Tänkte avsluta med att citera Madonna, ingen stor favorit hos mig men det här har hon ju alldeles helt rätt i   


"Time goes by so slowly for those who wait"


Mvh/ Tina & Teya

Av Tina Eriksson - 28 juli 2010 00:23

Idag satte jag och Teya kosan mot torpet. Vi kom fram ca en kvart tidigare än sagd tidpunkt och torpet såg ut som en öde kyrkogård, med låg dimma och nästan ekande akustik. Jag blev löjligt vettskrämd, bad Teya att skydda mig om något ,gudförbjude, skulle hända. Ett tiotal otäcka senarium hann passera min skalle innan jag tog beslutet att köra lite agility. Tanken var att om nu en zombiebjörn skulle komma mot vårt håll så kanske den hade tillräckligt mkt björnbeteende kvar att den blev bortskrämd av Teyas glada skall och mitt tjoande och berömmande. Jag tror det fungerade, för ingen zombiebjörn kom!


Min rädsla ersattes av glädje när jag såg att Teya på bara några få tillfällen lärt sig att tunnel är tunnel och A hinder är A samt att slalom är slalom(med lite vägledning) Hon ser för rolig ut, som om hon helt plötsligt fått i sig lite för mycket koffein och inte riktigt förstått sina fysiska begränsingar. Tunneln blir inte smalare vid ingången bara för att man har högre fart försöker jag förklara för henne.


Till slut kom träningskompisarna! Jag och Teya tränade lite position, mest vänster svängar, lite apportering, läggande, hopp över hinder och slutligen en platsliggning. Tänkte träna framförgående också men godisen tog slut.. Likaså orken. Orken har en förmåga att ta slut när vi tränar läggande just nu. Känns som 50/50 chans att det går bra, är väl bara att fortsätta nöta antar jag för tänket känns rätt. Hoppet över hinder ska vi börja träna med högre höjd eftersom hon nu på slutet börjat slå i, får nästan alltid en 8:a på det momentet och det känns som lätt-tränade 2 poäng att få till. Apporteringen har blivit avsevärt mkt bättre, ibland blir man så tagen av utvecklingen att man nästan kräver för mycket, för snabbt. Om man då tar ett steg tillbaka och tänker på hur momentet såg ut för några månader sedan så blir man desto mer ödmjuk. Är jätte nöjd med platsliggningen, när den nu fungerat så bra sista 7 tävlingarna har det på något sätt blivit så att vi inte tränat det så mycket, får väl lov att tänka om där för 30 poäng har vi inte råd att förlora pga slarv. Om 17 dagar är det tävling, såvida hunden inte får för sig att löpa. Nöden har ju ingen lag.


Imorgon blir det träning igen på torpet, blir nog ensammen då så jag får hoppas på bättre väder!


Godnatt/ Tina     



Av Tina Eriksson - 26 juli 2010 12:04

  


Där någonstans är han, min älskling! Har suttit och funderat på namn, har fastnat för El'eazar.. vet att det fanns en bra travare en gång i tiden med det namnet. Men det är i sådana fall som stamtavla namn. Annars tänkte jag kalla honom antingen Gibson, Mysak, Tudor, Tzar eller något annat fint. Tudor betydde tydligen "ruler of the people" tyckte det var lite roligt. 


Köpte ett valphalsband och koppel idag. Rött blev färgen, tycker det är så fint mot svart. Köpte även ett gäng små kampleksaker och mat/vattenskål (röda) i valpstorlek. Nästa månad får jag satsa på biabedd och bur och allt annat älsklingen ska få! Man kanske ska köpa mat så har man det klart också! Åh vad jag älskar det här!


        (Kopplet är inte så vinrött som det ser ut, matchar bra med halsbandet.)  


Teya och jag har haft en vilodag idag, det ända som kan anses som träning var framförgående på promenaden vi gick och apportering innan hon fick gå in i huset efter promenaden. Imorgon far vi upp på torpet innan jag börjar jobba hade jag tänkt, men om det bli ett spår eller bara lydnad är ännu inte bestämt.


Mvh/ Tina & Teya

Av Tina Eriksson - 25 juli 2010 01:51

Ingen kan ana lyckan jag känner...Har nyss fått sms av Teyas uppfödare, sju hanar och fyra tikar är födda! Den första fredagen den 23:dje och den sista lördagen den 24:e kl 21:00. Det betyder att jag i slutet av September har en liten hane här hemma att träna och vårda. Tycker redan lite synd om den lille då han kommer att bli bortskämt som inget annat, har faktiskt redan tjuvstartat och köpt matskålar och dyrligt. På måndag blir det att köpa halsband/koppel och allt annat som krävs för en färsking. Känns så bra att den ekonomiska biten är säkrad och att det nu bara är att tuta och köra!


Tränade igår med Teya på torpet med Linda och co. Det var varmt och knorten åt upp oss levande men vi körde ett intensivt pass med bla läggande, inkallning, apportering(som förövrigt gick över förväntan)linförighet, rutan och placeringsträning.


(För er ÖBK:are, vad är det för djur som prasslar omkring bortanför parkeringen närmast skogen? Jag och Linda såg båda rörelser och något slags bo, men är det sork, grävling, mullvad eller något annat ? Nån där ute som sitter på någon information?)


Idag tränade jag och Teya ett kort lydnadspass här hemma. Körde apportering, (mycket motiverings träning så att apporten blev den roligaste saken i världen och med mångfaldig belöning för Tusibus) men även vänster svängar(så hon använder bakdelen och inte hoppar in i position som förut) och läggande under gång(med ljusare och kortare kommando än tidigare så hon lättare kan urskilja ligg från stå). Tycker att just detta pass var mer effektivt än de tidigare denna vecka. Man ser tydligt att hon förstått inlärningsbiten och man kan nu förfina tekniken i momenten. Är så otroligt tacksam att jag har en observant och tänkande hund att träna med så man inte behöver nöta och nöta tills helvetet fryser till is innan jycken förstått vad allt går ut på.


Det var allt för inatt, längtar tills September!

Mvh/ Tina och en djupt sovande Teya


 


  

Av Tina Eriksson - 22 juli 2010 22:27

Idag har det varit regn och rusk väder, rätt skönt tänker naturen och jag håller väl med lite också. Värme i all ära, men det är skönt med lite variation.


Tränade Teya när jag och mamma gick en promenad i skogen med jyckarna. Körde en inkallning och satte Teya på en lite halvkuslig plats, närmare vägen, så det blev lite fart på na! Sedan när vi kom fram till jaktstugan tränade jag backa(tror det kommer ge fina resultat i linförigheten och hon börjar snappa upp det mer och mer nu) linförighet, läggande under gång och apportering. Linförigheten är jag allra mest nöjd med, hon höll en underbar position och var otroligt förig. Läggande u gång har vi gått tillbaka till inlärningsfasen med, kör med en hand i backen i steget och så får jag successivt ta bort dk:et. Tror det är bättre att ta något steg bakåt då det faktiskt fungerade en gång i tiden. Apporteringen var det väl sisådär med. Det är lätt att man kanske stressar och ställer för höga krav för snabbt. Teya ville inte riktigt "gripa tag" i apporten utan höll den mest med halvöppen mun och lät apporten stöttas mot kindtänderna. Riktigt nöjd är jag inte, men nötte inte så värst mycket då det upperbart inte fungerade som jag hoppats. Nya tag imorgon!


Känner mig lite halvt disträ nu för tiden. Det finns en tik i skåne som går i väntans tider och vill allt sig väl med antal och kön så kanske jag har en liten hanvalp i slutet på September. Är inte en religös människa men kommer på mig själv titt som tätt att små-be till någon högre makt "Snälla låt det bli många hanar, låååt det bli många hanar!" haha. Är det meningen så blir det. Känns skönare att lägga allting i händerna på ödet, då slipper man grämas åt tanken på "tänk om" eller "om bara".


Imorgon sticker jag och Teya upp på torpet för att träna med Linda och hennes jyckar. Ska bli roligt!


Mvh/Tina & Teya

                                      Jag och min älskling


    


             Teyabus som valp

Av Tina Eriksson - 20 juli 2010 22:22

Äntligen kom en efterlängtad ledig dag. Jag tycker att jag har spenderat den på ett bra sätt. For in till stan och köpte lekaklossar och byggde en egen tv bänk då den förra blev för liten för både tv, xbox och brorsans surround system som jag har fått låna. Sedan städade jag och försökte sätta ihop allt något sånär.


På kvällen for jag och Linda ut i skogen här i Gerdal och la spår åt våra hundar. Jag lade ett kvadratiskt spår (mer apelllikt än tidigare) med en tvär sväng och den andra bågad. Var första gången jag prövade en tvär sväng med Teya. Gick lite fel på vägen tillbaka till start-stigen då jag korsade en mindre stig längre in under spåret och trodde jag var framme, så det blev ett litet bakspår med.  Under tiden spåret fick ligga och gotta sig tränade jag lite apportering, läggande (såklart) och backa med Teya. Klagade lite smått för Linda om hur fint Teya backade under "svartinglägret" då Lotta var förare. Blev då informerad om att jag håller godisen i fel hand. Ibland får man verkligen känna sig dum. Tack Linda!


När vi väl gav oss ut på för att spåra tycker jag att Teya var bättre att "komma in" i spåret än vad hon har varit tidigare, mycket tack vare Lindas fina råd att lägga en apport tidigt. Tack igen Linda! Sedan gick det av som en räls. Hon gick lugnt och noggrant och hittade alla apporter.. fast träapporterna var tydligen roligare än leksakerna. Tvärsvängen klarade hon elegant! Att matte irrade bort sig tidigare när spåret lades verkade inte bekymra Teya så värst. Sista apporten tog lite längre tid att hitta, hon snirklade runt runt tills hon slutligen hittade den.


Nu blir det läggdags, hinner nog inte lägga något spår imorgon då jag jobbar hela dagen, men lite apportträning får det allt bli!


Godnatt/ Tina & Teya

Av Tina Eriksson - 19 juli 2010 12:51

Nu håller hon i 30 sek !!! Känns så underbart roligt att det ser ut att fungera. Har nog varit lite för mammig och trott att Teya inte klarat av när man lägger lite krav. Har varit rädd att hon bara skulle givit mig fingret och vänt sig om, men det här ser ju ut att fungera riktigt bra. Kan t.o.m röra händerna under och runt huvudet på henne utan att hon spottar ut apporten. Åh lyckans dag!


Vet att jag har fått den här tekniken förklarad för mig sedan långt tillbaka.. Jag är väl en sådan där seg norrlänning som behöver ett halvår på mig innan jag förstår   


Om hon fortsätter att lära i det här tempot så sitter nog apporteringen tills nästa vecka!


Nu ska Tina göra sig klar för jobbet men jag skickar med lite bildbevis också!


Ps. Har förövrigt anmält mig till ett apellspår i Kramfors den 25/9, så nu blir det till att träna träna träna!


Mvh/ Tina & Teya


    

Ovido - Quiz & Flashcards