tinaoteya

Alla inlägg under juni 2011

Av Tina Eriksson - 22 juni 2011 23:10

Jag velar fram och tillbaka om jag ska tävla om en månad eller vänta tills Jeltsin kommit ur denna slamsålder. Pratade med en vän på torpet som tyckte att jag skulle avvakta, träna korta intensiva pass med redan inlärda moment och låta denna tid passera med skoj. Risken är att det blir för allvarligt från mitt håll och för mycket krav och då kanske vi förlorar en hel del arbetslust. Är ju anmäld till tre tävlingar i juli och augusti, får vela ett litet tag till innan det är dags för beslut.


Tränade med honom kort idag och det gick jätte fint. Varvade fritt följ med kamp om trasan och betväxlingar. Han hugger verkligen som en krokodil nu, man får passa fingarna, handen och armen haha. Det är roligt att se hur mycket han värderar kampet och bollen, går mer och mer ifrån godisbelöning. Kampen skruvar upp honom mer så förväntan är på topp och då är det lätt att sedan lugna och få precision i och under arbetet. Men jag som gärna håller på lite för länge får träna på fingertoppskänslan och sluta när det är som allra roligast, inte det enklaste alla gånger när man rycks med!



Här är lite bilder på Jeltsin och jag in action

           

Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 13 juni 2011 15:45

Har inte bloggat nu på ett tag vilket beror på att åskan slog ner i huset och internet försvann till allas stora försträckelse! Efter många om och men och en ny dator ordnade allt sig idag :D


Jag och Jeltsin har nu hunnit med 3 tävlingar, två på Kramfors bk. Vi rönte ingen större framgång i Kramfors, det blev 2 tredje pris och sista tävlingen strök vi oss. Var ungefär samma problem som den första tävlingen som finns på film här på bloggen, lillen hade svårt att hålla upp koncentrationen men emellanåt lyste det igenom vad han verkligen kan. Fick beröm av ena domaren som sa att jag hade ett mycket lovande ämne och hon ville se mig på samma tävling nästa år. Så käpprätt kan man ändå inte säga att det gick. Vi hade det väldigt trevligt tjejgänget som åkte ner. Vi bodde i en sommarstuga som ägdes av en av oss och åt och gott gott hela helgen :D


När jag väl kommit hem från denna tävlingshelg blev det många sömnlösa nätter. Blev nästan förbannad på mig själv att mitt hundintresse påverkar mig så mycket. Efter en hel del analyserande och läsande kom jag fram till vårat problem.


Jag har tidigare tränat med enbart positiva förstärkningar och positiva straff, när det började bli dags för tävlingar tog jag av någon anledning till negativ förstärkning (korreringar med koppel ect) Detta har resulterat i att belöningen har tappat värde för lillen och han har blivit mer låg. Dessutom har jag helt glömt att hålla ut på de positiva förstärkningarna och sedan ge dem med ofast frekvens så han aldrig vet när belöningen kommer. Jag måste också träna under tävlingslika förhållanden. Det känns faktiskt jätte bra att ha kommit fram till detta och det känns rätt för oss, nu kan det bara gå bättre när vi vet vart skon klämmer.


  Over and Out/ Tina och Riesen lookaliken Jeltsin

Ovido - Quiz & Flashcards