tinaoteya

Alla inlägg under februari 2013

Av Tina Eriksson - 26 februari 2013 14:04

Härliga dagar nu, 5 plus och strålande sol. 

Igår for jag och hundarna upp till torpet för att träna med Linda och hennes Manchesterterriers Chess och Coop. Det var trevligt att få träffa alla välbekanta ansikten där uppe igen.. själv är man en sån där medlem som försvinner lätt under vinterhalvåret och anländer när solen börjar kika fram.

Jag trodde att jag hade Jeltsins lilla neongröna boll i fickan när jag for men alzhemiers light gjorde sig ännu en gång påmind och vi fick träna med en kampis i fleece. Det gick väl sådär. Han har inte samma go utan bollen och nu var allt segt och ofokuserat. Tränade dock hemma med bollen idag och det blir en helt annan hund. Rask tränade på riktigt för första gången på torpet och han imponerar stort på mig. Prövade en kortare platsliggning med Chess som sällskap och mig ca 10 meter ifrån och abborren min låg riktigt lugnt och bra. 


Idag har jag som sagt tränat här hemma med vildarna. Jeltsin nötte vi lite mer fjärr med. Bollen låg bakom denna gång och han glider inte fram då...däremot blir sättandena halvt liggande om ni förstår var jag menar samt att positionen  hamnar lite på sniskan efter ett tag. Man måste ju förbereda sig för bollbelöning tänker han väl. Jag drog ner på repetitionerna och belönade bara från liggande till BRA sättande. . Blir till att gnugga geniknölarna ytterligare en gång.


Rask tränade jag lite rondering med. Han är så snabb att fatta att man själv kanske puschar honom lite väl mkt ibland. Vi fick backa lite i träningen för det blev en del jag-förstår-inte-vad-du-vill skall. Sedan tränade vi en del stadga och jag prövade honom med att slänga in en inkallning då och då. Han var jätteduktig! Vi avslutade med en platsliggning.. ska träna mkt plats framöver med honom!


För övrigt har jag pysslat om mina fyrbenta idag, klor klippta, öron rensade och nyköpt glucosamin i maten för Teya och Jeltsin. Husse kammade Jeltsin här om dan och han ser ut som en pälsboll nu :) Tycker att han grovat till sig en hel del och jag ska kolla in några SBK-utsällningar. 


   


Over and Out 

Av Tina Eriksson - 22 februari 2013 22:25

Igår var jag ledig! Det var min enda lediga dag denna vecka och jag spenderade den med mina hjärtan, två och fyrbenta. Gerdal bjöd på storväder  kring nollstrecket och det bidrog till att Tina rotade fram skidorna från morsans glansdagar under sent 70 tal tillsammans med två omaka stavar. På flög baggenbältet och Jeltsin selades.


Bilden jag hade i mitt huvud var en med en ung spänstig och lycklig kvinna som flög fram i hiskerlig fart med en galopperande glad hund framför sig, Bilden i verkligheten var en med en knubbig tjej som slet ont för att få skidorna att röra sig framåt och inte bakåt samtidigt som hon försökte hålla balansen med en stav som sjunk rakt igenom den djupa snön och sen som höll sig där den skulle. Hunden sprang inte så värst mkt framåt utan spenderade åkturen mest med kisspauser kontinuerligt, ibland passade han på att gå bakom matte och kliva på hennes skidor så det blev tvärstopp och hon nästa flög framstupa.. Vi slet på i en dryg kilometer.. 


Skidorna fick agera skjul ikväll inför ronderingsträning med lillen, där lämpar de sig bättre. Jag satte upp dem tillsammans med en sida av en sängram och en tum madrass över och tränade enligt modellen som presenteras i boken träna och tävla skyddshundar. Det är ruskigt vad snabbt han lär sig den lilla, men det är klart att förväntan inte är lika stor som den är i ett "riktigt" scenario.

 

Jeltsin fick också träna ikväll, vi nötte lite fjärr. Han vill så gärna dra sig framåt skäggapan min så vi får träna vidare på det momentet. Förövrigt vet jag inte om det är pga Teya löper här hemma men Jeltsin känns mer allvarlig både till vardags och till träning. Ska nog separera hanarna när höglöpen närmar sig så inte hormonerna rinner över totalt. Träningsmässigt behöver man inte clowna likadant för honom, iaf inte när man tränar med boll som belöning. Han fungerar bäst med lugna och väldigt bestämda kommandon, annars tar han sig friheter och "claimar" bollen på ett halvt otrevligt sätt. (han släpper den på loss mellan tassarna men burrar ner huvudet stelt så man inte når den) Är man dock bestämd så släpper han den vänligt i handen.. men såhär har han inte varit tidigare och byte med godis duger inte.. Någon som har nån tanke kring detta?

 

Det får bli allt för ikväll, nu kallar John B :)

/ Tina och de 4-benta



Av Tina Eriksson - 17 februari 2013 19:45

Det är lite roligt hur man får tänka annorlunda beroende på vilken hund man tränar. Jeltsin ska ha sin belöning framåt under ex ff om man belönar med boll för att han inte ska falla bakåt i pos. Självklart är då att Rask med sin motor och driv ska ha belöningen tvärtom, bakom ryggen på föraren. Men så långt tänkte naturligtvis inte Tina som tidigast idag insåg detta. Klant! tänker ni. Jag ska vara så ful att jag blir stolt över att ens kommit på detta. Jag är så fruktansvärt van med träning av lågtemperade hundar att detta blir helt ny mark för mig och jag får ständigt påminna mig själv om vilken av hundarna jag har i kopplet när jag tränar. Annars går hjärnan instinktivt in på Jeltsin mode. Om man jämnför i nuläget de båda hundarna så är Rask väldigt lättsam och villig till allt. Han orkar hålla igång hur länge som helst utan att visa minsta tecken på trötthet, förstår vad jag vill ha ut av honom med några få repetitioner och går sällan upp i stress. Jeltsin går upp i hög stress i början av träningstillfället men det ger honom även den där extra drivkraften och energin som jag vill ha, dessvärre tröttnar han snabbare. Jag brukar tänka att han är inte dum nog att nöta samma moment om och om igen... Man har väl bättre för sig liksom ;) Jeltsin är helt underbar att träna korta stunder, vi får jobba på fokus under längre tid. Nu vet jag sedan tidigare att träningsformen är en färskvara och Rask ska igenom många olika faser innan mognaden för att hålla ett helt program med störning sitter men jag tänker njuta av rådande stund i vilket fall. Jeltsin känns förbaskat bra och jag tror att med några månaders träning så sitter lk2 och kanske till och med ett BH program. För Rask's del kommer vi lägga vikten vid passiva moment, det är främst det som behöver stärkas. Det får bli dagens lägesrapport. Över och ut

Av Tina Eriksson - 7 februari 2013 17:33

Flera dryga arbetsveckor har passerat och vi har fått anpassa dagarna efter hur många lediga timmar som fanns, världens bästa mamma och pappa har hjälpt till och hundarna har fått mer hjärnngympa än vanligt för att kompensera med kortare promenader. Några dagar av solsken gled in över vår stad men ganska snabbt kom snön och det mulna vädret tillbaka. Roligt nog räckte det med en dryg vecka av sol och värme för att kroppen instinktivt skulle ställa in sig på hundliv som sig bör levas.


Rask har påbörjat inlärning av städning. Han är riktigt duktig men ibland förivrar han sig och kör ett ärovarv med leksaken istället för att lägga den i leksakslådan.. Det är riktigt svårt att hålla skrattet tillbaka och vägleda vänligt men bestämd sådana gånger. Han ser så förbaskat rolig ut den där lilla, alltid bus i blicken och charm så det räcker och blir över.


Idag när vi var ute och gick en promenad började en dam vid en busskur att prata med oss. Hon var så imponerad över Rask, tyckte att han var så lydig och vacker.. föga visste hon att matte hade en boll i fickan när hon febrilt och utan resultat försökte få kontakt med Rask vars blick var fäst på mig.


Jeltsin är och förblir världens sötaste hund! Ledsen Rask, men storebrorn din är helt underbart gullig. Jeltsin är mysigare än någonsin och kommer titt som tätt och lägger huvudet på ens knä för att gosa (gärna efter att han druckit vatten så att skägget är sådär drypande vått). Han har även förträngt alla trick-kommandon och ersatt dom med skäms.. Kanske inte är så konstigt att han gör så, matte belönar nämnligen detta beteende varje gång eftersom hon smälter.

Träningsmässigt har vi hittat bollen från himlariket, en liten knallgrön boll med pipljud som Jeltsin skulle gå över lik för. Visserligen hamnar han lite långt fram i position men det dras naturligt tillbaka på tävling så vi kör vidare på denna belöningsmetod :)


Nu ligger en utslagen Rask vid mina fötter och snarkar, Jeltsin ligger vid dörren och väntar på husse som snart slutar jobbet. Se till att njuta av go dagar som dessa gott folk :)

Ovido - Quiz & Flashcards