tinaoteya

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Nytt förhållningssätt

Av Tina Eriksson - 17 februari 2013 19:45

Det är lite roligt hur man får tänka annorlunda beroende på vilken hund man tränar. Jeltsin ska ha sin belöning framåt under ex ff om man belönar med boll för att han inte ska falla bakåt i pos. Självklart är då att Rask med sin motor och driv ska ha belöningen tvärtom, bakom ryggen på föraren. Men så långt tänkte naturligtvis inte Tina som tidigast idag insåg detta. Klant! tänker ni. Jag ska vara så ful att jag blir stolt över att ens kommit på detta. Jag är så fruktansvärt van med träning av lågtemperade hundar att detta blir helt ny mark för mig och jag får ständigt påminna mig själv om vilken av hundarna jag har i kopplet när jag tränar. Annars går hjärnan instinktivt in på Jeltsin mode. Om man jämnför i nuläget de båda hundarna så är Rask väldigt lättsam och villig till allt. Han orkar hålla igång hur länge som helst utan att visa minsta tecken på trötthet, förstår vad jag vill ha ut av honom med några få repetitioner och går sällan upp i stress. Jeltsin går upp i hög stress i början av träningstillfället men det ger honom även den där extra drivkraften och energin som jag vill ha, dessvärre tröttnar han snabbare. Jag brukar tänka att han är inte dum nog att nöta samma moment om och om igen... Man har väl bättre för sig liksom ;) Jeltsin är helt underbar att träna korta stunder, vi får jobba på fokus under längre tid. Nu vet jag sedan tidigare att träningsformen är en färskvara och Rask ska igenom många olika faser innan mognaden för att hålla ett helt program med störning sitter men jag tänker njuta av rådande stund i vilket fall. Jeltsin känns förbaskat bra och jag tror att med några månaders träning så sitter lk2 och kanske till och med ett BH program. För Rask's del kommer vi lägga vikten vid passiva moment, det är främst det som behöver stärkas. Det får bli dagens lägesrapport. Över och ut

 
 
Emma

Emma

18 februari 2013 11:08

Ni är så duktiga!! <3

http://rakkaus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Eriksson - 28 november 2013 21:49

Det här med att ha hund kan vara otroligt givande och som balsam för själen. Det kan även vara tärande och betungande. Jag har problem att se positivt på livet under vinterhalvåret, får kämpa för att hålla huvudet över ytan emellanåt. Höst för mig är...

Av Tina Eriksson - 26 maj 2013 22:34

Livet har rullat på bra sedan sist jag skrev. Jag och Rask har blivit uttagna till något som kallas ungdomssatsning IPO vilket betyder att vi åker land och rike med ett gäng andra hundgalna ungdomar och får träna inför duktiga instruktörer. Sist var ...

Av Tina Eriksson - 5 april 2013 18:51

Livet är roligt, balansen av gott och ont i livet är sådär skrattretande stämmande. Har man några lite för bra dagar som kan man gott räkna med något bakslag.. det är som om världen blir upp och ner och det blir för mkt av det ena. Påskhelgen ha...

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 21:28

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 20:37

Idag har varit en bra dag.  Den började med en resa till torpet för att möta upp Emelie och Arcas. Vi tog en promenad och sen tränade vi hundarna en del.. blev en liten fotosession med! Så roligt att dessa bröder fungerar så bra ihop fast vi nu bor...

Ovido - Quiz & Flashcards