tinaoteya

Alla inlägg under april 2011

Av Tina Eriksson - 26 april 2011 22:09

Ikväll var jag upp på brukshundsklubben för möte med utbildningssektorn. Det blev klart för instruktörs utbildningen till höst vilket känns skoj.


Därefter tränade jag lite med Jelts. Han grejjade en platsliggning med okända hundar, låg rätt stel i början men mot slutet såg han ut att koppla av.

Vi körde sedan igenom hela ettan och det gick riktigt bra, man önskar att någon kunde filma sånna gånger. Jelts var otroligt på G med härlig energi och kontakt. Om han är så där den 28:onde så har vi nog inte mycket att oroa oss för, men det är mycket som kan sätta käppar i hjule.. Mattes nervositet exempelvis :P


Teya som också fick följa med var också duktig. Låg fint under samma platsliggning, klev dock upp när jag skulle lämna Jeltsin till bilen men jag lade om henne så hon fick en positiv minnesbild av det hela. Vi körde en hel del "agility" också... fast på vårat vis. Roligt att se en sådan stor tung och lufsig hund bli full av energi och förväntan.. hon rakt gnällde och hoppade som en studsboll i förväntan vilket är ovanligt för att vara Teya.


Nu ska vi vila ut oss för morgondagen!


Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 25 april 2011 07:01

Var ett tag sedan jag skrev sist. Det har inte hänt så värst mycket med handen på hjärtat. Årets första spår har blivit lagda med framgång både från Teya och Jeltsins håll. På träningsfronten står det för tillfället relativt stilla. Vet att det enbart är en månad kvar tills tävling och måste träna ytterligare platliggning, helst med för Jeltsin okända hundar. Får väl ta tag i det till veckan :)


Nu väntar jobb, Jeltsin och jag gick en långpromenad klockan 5 imorse. Så skönt att traska på i skogen med hunden och fågelkvitter som ens ända sällskap!


Over and out/ Tina och de fyrbenta

Av Tina Eriksson - 16 april 2011 21:23

Då har man kommit hem och hunnit pusta ut efter ännu en lyckad och givande kurs med Torbjörn Eriksson som styrman.

Första dagen tycker jag att Jelts skötte sig över förväntan, väldigt morsk. Dag två (idag) var han lite mer återhållsam i mitt tycke men Torbjörn som är otroligt skicklig visste vilka knappar han skulle trycka på.

Nu är jag ju inte så insatt i alla Ipo begrepp men Jeltsin hade blivit betydligt bättre på att kampa och vilja vinna trasan än senast, bettväxlings träningen som vi har nött på här hemma verkade också ge resultat!


Det jag kände mig relativt trygg i var lydnadet och främst då position som vi nött in om vart annat här hemma. Men att visa upp nånting inför publik och dessutom en VM veteran som dommare hade en tendens att trycka en aning på nervositets-nerven. Spänd som en båge gick jag in på planen och det blev ju inget annat än pannkaka. Jelts undrade nog vad matte hade för sig och matte blev mer och mer arg på sig själv. Aja, bra träning är det i allafall och några bra tips fick vi.


Vi vet nu vad vi ska träna vidare på så får vi se hur långt det räcker längre fram.


                                              Nu kommer jag

                                             WOHO

                                                  

                               En elegant landning :P

                                               Ja släpp int

                                            Fina gubben min!


Nu är båda jag och lillgrisen helt slut så sängen lockar!

Over and Out/ Tina

Av Tina Eriksson - 13 april 2011 21:08

Idag var det green team. En dag för ungdomar och barn att komma ut i naturen och denna gång tillsammans med hundar, anordnat av kommunen. Var några ur min träningskurs som blev tillfrågan att leda det hela genom vår lokala brukshundsklubb och när det behövdes fler hundar fick jag och Teya förfrågan och ställde glatt upp!


Teya var super cool, barnen fick klänga och klappa hur mycket de ville och hon stod bara där och viftade på svansen. Barnen fick pröva på inkallning (skulle varit en budföring men Teya ville inte riktigt som vi...) lite enklare sökövningar, kamp, kapplöpning och cirkuskonster. Just kapplöpningen var till stor glädje då alla vann över Teya! De som hade med sig egna hundar fick sedan träna med dessa, dom som var utan tog våra hundar. Jag har då aldrig varit så trygg och litat så mycket på en hund som jag gör med Teya. Hon gick lös där bland barnen och jag kunde själv vimla på i egen takt.


Här kommer lite bilder från kvällen i ära!


 

          Vackra Nittra ställer upp på ett porträttfoto

                                    En söt Bovve som var med                              Fanns även en springel spaniel

            Och en liten vovve

    

                                 Maja och Nittra

 

                      Fina Nittra

 

                  Världens coolaste skäggdam 

 

                         Teya och barnen

 

                    Teya ger lill labben

 Om du säger "HOPPA" säger jag "hur högt?"... Eller njaaa, men hoppa gör jag ialf

    


Imorgon styr vi kosan mot Linda och hennes bedårande små valpar. Har även tänkt trycka in lite Jeltsin-träning också under dagen.


Appropå Jeltsin, lillkillen var ute och jag ropade in honom. Han var på andra sidan gårdsplanen och dundrade iväg mot mitt håll så fort han hörde HIT. Problemet med skäggiga hundar är att dom inte alltid ser så bra. Lillkillen sprang rakt in i bildörren som var på vid gavel. Som tur verkar han klarat sig väl men han var lite spak precis efteråt, morrade mot bilen som vägrade flytta sig när han kom i full fart. Typiskt biljävlar!


Over and out

Av Tina Eriksson - 10 april 2011 09:22

Igår satt jag som ringsekreterare i sällskap med Lisa på ÖBK's inoff utställning. Var en rolig erfarenhet men hade helst gjort det under andra omständigheter. Jag jobbade nämnligen över till 02.30 kvällen innan och fick mig enbart 2 timmars sömn innan det var dags att kliva upp igen. Men det gick ju och det är väl huvudsaken!


Fick se många fina hundar än fast den finaste och bästa var hemma i Gerdal.

Jag lärde mig även att Jeltsins vita ring runt svansen tydligen är pga en sk. violkörtel. Googlade lite på det och tydligen kan hundar få infektioner där i samband med testosteron utsöndring. Än så länge är det bara pigmentsbrist där men man kanske ska hålla ett öga på det hela.


Ikväll tränade jag och mamma med våra svartingar. Passade även på att ta med kameran. Jeltsin kändes bra i linförigheten, svävar något i position och var lite ofokuserad emellanåt med allt som allt känns det bra. Ett annat pluss var platsliggningen som gick utmärkt. Det tar sig sa mordbrännarn!



Sen blev det även lite ST-bus med trasan. Efteråt lite mattebus med trasan då vi försökte få inte lite bettväxlingar och bevakning. Grymt tungt för matte som blev anfådd av att härja med en 39 kg kille.



Over and out



Av Tina Eriksson - 5 april 2011 12:55

Tränade lite smått med Jeltsin idag på gårdsplanen, pappa fick fotografera. Positionen känns väldigt bra nu, ibland tappar han lite fokus med det blir mindre och mindre det med. Vi jobbar fortfarande med stadgan särskilt i platsläggandet, sen är det bara åh kör.


Det är mycket hund just nu i livet. Vi på utbildningsenheten på klubben håller på att planera för fullt. För min egen del står en uppföljningskurs för ipo skyddet närmast på agendan. Till hösten är förhoppningen att jag kan gå en instruktörsutbildning samt mentalbeskrivning och höftled/armbågar röntgen på min lilla kille. Ska bli ett roligt år detta!



               

Ovido - Quiz & Flashcards