tinaoteya

Alla inlägg under november 2010

Av Tina Eriksson - 30 november 2010 22:25

.. man önskar att man bodde på sydligare breddgrader.. Kallt så in i idag. -19 grader!

Höll nästan på bygga upp en sån där varm och mysig julkänsla när verkligenheten spottar en i ansiktet och påminner en om alla negativa aspekter som vinterhalvåret innehar. Vill ha sommar.. nu!


Igår for jag Teya och Jeltsin till bilprovningen och tränade med Ssrk. Var kyligt och Teya var sig inte lik, trängde sig ur bilen utan att invänta kommando och var allmänt sur under träningen. Vet inte vad som försegick i hennes huvud men det gick över för idag är hon den vanliga glada hund vi är vana med.

Testade ialf rutan med "musmattan-metoden". Tror att det är den rätta vägen att gå, hon travar in men förhoppningen är att farten förbättras allt eftersom hon känner sig mer säker på uppgiften.


Jeltsin tränades mest i linförighet, Linda fick titta på och gav mig lite upplysning om hur jag kan förbättra träningen. Mest sänka kraven och ge beröm mer ofta. Vet ju om det själv och vill ha en hund som tycker det är roligt att jobba så jag får allt skärpa till mig.

Vi har även tränat snabba lägganden och stå här hemma, börjar få kläm på det. Snart är vi uppe i 80 % snitt på rätt utförda beteenden så då kan vi börja med stadgan. Ska nog lära in platsliggning med hakan vilandes mot backen. Får för mig att hundarna blir naturligt mer avslappnade då. Läste någonstans att hundar som ligger på detta sätt har större chans att slippa påhopp från andra hundar. Plus att det gynnar för de högre klasserna.


Nu ska vi sova jag och hundarna, ny dag imorgon med träning, jobb och annat skoj.


Godnatt

/ Tina, Teya och Jeltsin



Av Tina Eriksson - 26 november 2010 22:42

Sista dagen av en härlig ledighet lider mot sitt slut.

Fick äntligen träna lite med Jeltsin som nu blivit helt kvitt magbekrymren.

Jag råkade hamna på en riktigt bra hemsida, klickerklok.se, där jag läste en artikel och apportträning/inlärning. Tränade enligt den principen och tror att det kommer att gå vägen!

Började titta lite närmare på poäng och moment för lk2 med Teya, känns inte orimligt att vi kan vara startklara till mars/april om vi ligger i träningsmässigt.

Körde lite targetträning hemma med post-it lappar och Teya gör stora framsteg så rutan tror jag inte blir några problem.

Platsliggningen är jag inte orolig för, likaså hopp ö hinder och fjärrdirigering.

Kanske vågar man ställa upp med hedern i behåll även om allt inte sitter 100 % till och med.


Nu blir det sova säng(som jag förövrigt delar med 2 svart terriers för tillfället), jobbar 10 timmars pass imorgon och hade tänkt träna lite med lillen när jag kommer hem så det blir till att spara på krafterna.


Godnatt

/Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 25 november 2010 23:54

Imorgon går jag in på min 3:dje lediga dag för denna vecka och som jag har planerat in träning under denna ledighet. Men istället för träning har det blivit tilllagning av ris, morotspuré och buljong till lillen som varit risig i kistan. Nu börjar han ÄNTLIGEN bli bättre, har varken kräks eller haft diarré på mer än ett dygn.. ska pröva att ge honom lite uppblött torrfoder imorgon och se hur det går.


Känns verkligen som någon sliter ut hjärtat på en när ens älskade djur inte mår bra, man vill så gärna att det ska gå över på momangen.


Passade på att träna Teya med Veronica och Zacke igår. Länge sedan hon och jag fick lite tid till oss själva. Var väl ingen toppnotch träning men vi fick till inkallning med ställande vilket var skönt. Delar upp det i två moment och tränade enbart inkallning och ett ställande som avslut. Så skön känsla första gången ett nyinlärt (eller under inlärning) moment funkar! Har lite svårt med apporteringen, hon springer efter apporten och griper bra men sen släpper hon den när hon kommit mitt framför mig. Tror jag ska pröva en Lk1 apportering sen locka och börja berömma minsta steg hon går med apporten i munnen. Tillslut kanske hon fixar ingång med apport och då känns det som vi är på G. Vi får la se.


Mamma har varit på mig och vill att jag ska köra lite spår med lillen innan det kommer allt för mycket snö och jag måste erkänna att vi legat på latsidan när det gäller spår. Så fort han blivit stabil i magen ska vi ut och pröva lyckan.


Imorgon ska Teya kammas, det ser hon säkert fram emot. Står alltid med viftande svans på trimbordet :) Sen hade jag tänkt pröva apporteringen med.

  

                                           Rocky ute på skaren


Godnatt

/Tina, Teya och Jeltsin



Av Tina Eriksson - 22 november 2010 20:56

Har nyss kommit hem från kvällsträning med järngänget.

Tog med både Teya och Jeltsin.

Tränade mest linförighet/placering med Jeltsin.. inte så mycket annat vi kan träna med sådana störningar än, är ju en förutsättning om det sitter bra inomhus till att börja med ;).. Försökte dock med en platsliggning men det var lite väl pretantiöst så det slutade med att vi agerade störningsmoment för de stora hundarna.


Teya tränade jag en del rutan med. Bättre fart på henne idag, tvekade några gånger och tittade tillbaka mot mig, men jag stod bara passiv och väntade ut ett steg framåt innan hon fick beröm. Hade en handske som target denna gång.

Vi får se hur det ser ut med några fler träningstillfällen.


Nu ska jag sova. Trött som en gnu är jag och benen värker.. resultat av ett evigt springande på jobbet och hundträning så fórt man kommer hem. Phu!


Godnatt

/ Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 21 november 2010 18:14

Idag träffades vi ett gäng, på Lisa och Kiras initiativ, och tränade vid djursjukhuset.

Fick se många nya ansikten och det var verkligen roligt. Man behöver träffa nya motiverade människor för att hålla elden uppe på vinterhalvåret.

Jelts och jag tränade lite smått, position, backa och linförighet.. blev rätt mycket kontakt övningar också. Passade även på att träna tandvisning då Emelie och Maja fick agera "domare". Tycker han är duktig fast han är lite blyg emellanåt.

Teya låg och vaktade bilen första tiden, la av några djävulsskall när någon kom för nära. Tog ut henne senare och lät lillen tränas att sitta själv.

Körde lite rutan, hon förstår vad hon ska göra fastän det inte går i räcerfart. Ska köra mer med post-it lapparna här hemma så tror jag att hon får upp farten så småning om. Testade även platsliggning med osynlig(ej synlig kanske är mer lämpligt ord för jag förvann ju inte) förare en stund. Hon känns stabil under platsliggningarna.

Tog med kameran för att leka lite fotograf idag men såklart glömmer man bort det när man är mitt uppe i träningen.. plus att det var svinkallt...


Håller mig kort i detta inlägg, är trött som få då jag försökt vända tillbaka dygnet, går in på dagsschema igen denna vecka.


Godnatt

/Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 17 november 2010 01:58

2 dagars ledighet har verkligen bara susat förbi.

Känner att jag missar mycket nu när jag är på jobbet 3 dagar framåt. Lillen har börjat tappa tänder, han växer så det knakar, Teya har börjar leka med honom och jag vågar nästan säga att han blivit rumsren (har inträffat nån olycka men i 9 fall av 10 så håller han sig och markerar tydligt när han vill ut)


I måndags for jag och Jeltsin till stan för att socialträna lite med Linda och hennes Chess. Det vart lite morr och gruff men till slut lade sig välkomst snacket. Vi gick upp och ner för storgatan tills kylan gjorde sig påmind och det var dags att åka hem. Jag tyckte att Jelts var duktigt, brydde sig föga om lastbilar som backade och pep eller snickrandet från en gammal byggnad. Tränade smått med honom också.


Idag for jag till Skyttis för att träffa Zarah och hennes bedårande Beagle Mischa. Var roligt att träffa en yngling.. dock äldre än Jelts men närmare i ålder än hundarna här hemma. Det bjuds upp till lek men Jeltsin fick vara ensammen om att vara lös då Mischa gärna ville klättra på honom och förmodligen skulle tagit chansen att sticka iväg på harjakt om tillfälle gavs. Jeltsin lufsade omkring och lyssnade noga när matte kallade in honom. Vi gick några varv runt en långskridskobana och sen gjorde sig en välbekant ovän påmind.. KYLAN. -8 grader var det tillochmed.. Varken långkallningar, 3 uppsättningar sockar/tröjor eller mössa och vantar var beredd på det. In i bilen gick och hem till värmen var det ända rätta.


Har tränat smått här hemma. Nyinlärt är skall och vi börjar få kläm på snabba lägganden. Ska träna lite mer kontakt övningar framöver då han är lite mer disträ än tidigare. Har väl insett att det faktiskt finns roligare saker än matte :P



Godnatt/ Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 12 november 2010 23:13

Jag och mamma tog med videokameran för att filma lite träning med Jelts idag. Fick dock känna mig lite dum. Har nyligen lärt in "skäms" med lillen och han verkar känna av att matte tycker det är extra sött.

Det var nämnligen det ända beteende han ville bjuda på, allt annat verkade som bortblåst. Till slut gav vi upp och skrattade åt hans försök att vara till lags med en tass på nosen.


Senare på kvällen kom han med en pipleksak i munnen och ville leka, helt hopplöst tokig var han. Så jag tänkte utnyttja energin till att gå tillbaka till grunderna i de tidigare moment han lärt sig(som nu inte ville fungera)

Tränade korta stunder med intensiv beröm och tillslut satt som lika bra som tidigare. Det blir ett nytt papparazzi försök imorgon!


Ska försöka påminna mig själv om att den hund jag äger faktiskt bara är en valp, om så en duktig liten filur. Kom på mig själv att kräva lite för mycket av honom vid filmningen idag och det är inte rättvist. Mycket beröm och ofta ska han ha. Hellre vara noga och skynda långsamt än att få problem som blir svårare att få bort längre fram.


 Såg också att jag håller händerna mot magen, så som jag har gjort med Teya. DUMHETER. Ska tänka på att inte titta ner på honom, hålla händerna längs sidorna och gå i min egen takt och inte anpassa farten efter hund. Sådär, en liten påminnelse till mig själv!


Har pratat en del med en bekant angående BH-provet. Kanske vore något för lillen. Pappa Boyar tränas för IPO 1 så kanske vi ska gå i hans fotspår. Kollade på lite klipp på youtube och tycker det verkar "do-able". Vi får la se! Till hösten ska det tydligen vara möjligt att ställa upp på ett prov, men det är en lång bit kvar tills dess.


På måndag ska jag och Jeltsin på stan med Linda och hennes hundar för lite socialträning. På tisdag ska vi träffa Sandra och hennes maffiga dobbis. Och förhoppningsvis blir det ungdomsträff till helgen.. vi får se hur allt ter sig. Vill ialf låta honom besöka olika platser och träffa trevliga främlingar då han är lite blyg och matte-kär.


  

Teya och jag kampar sommaren 2010, får en att längta tillbaka till grönskan och att gå barfota!


Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin


Av Tina Eriksson - 11 november 2010 18:11

Idag tränade jag och Veronica med våra småttingar här i Gerdal. Tyckte dom var duktiga båda två, tränade bla läggande med Jeltsin. Han har förstått att läggande också ger belöning. Har inte börjat lägga in något kommando ännu, utan väntar ut honom och när han frivilligt lägger sig så slänger jag iväg en godis som han får hämta och sen blir det samma sak om och om igen. Vi tränade även lite inkallning, jag höll i Arrat när Veronica sprang iväg och Veronica höll i Jelts. Bra fart på dem båda!


Tog lite bilder på våra godingar.. tyvärr blev det inte någon speciellt bra kvalité , mycket pga mörket som smyger på allt för tidigt om dagarna, men jag lägger upp dem ändå!

                                           Tjusig Teya


   

                Lilla snömonstret


                                        Jeltsin linförighet

                                              

   

                Jeltsin backar


                                 Lillgrisen


                             Gerdals småstjärnor, Arrat och Jeltsin


                                          Sötnosarna


   

             Jeltsin tigger


                          Sötare hund får man leta efter, Arrat


 

                            Linförighet Arrat och Veronica

    Jag och Jeltsin är avundsjuka på Arrats läggande, går på en tiondels sekund innan han är nere i backen!


   

                        Fint ekipage 


  


Mvh /

Tina Teya och Jeltsin

Ovido - Quiz & Flashcards