tinaoteya

Alla inlägg under augusti 2010

.

Av Tina Eriksson - 29 augusti 2010 00:27

Har jobbat 3 dagar natt nu och alla dessa pass har man fått jobba över 3-4 timmar så kroppen och knoppen är inte i topptrim, har stora problem att vända på dygnet.. Trodde dock att det skulle gå att kliva upp i tid men Tina vaknade inte när väckaren ljöd igår morse och missade en hundträning. Visseligen hade det blivit med gammel Rocky men ändå!


Gick en promenad med en minst sagt underhållande Teya igår. Hade henne lös trots löpet, känner att jag litar 110% på henne även med hormoner som rullar i skallen. Hon kutade på och väntade in mig när hon tyckte att hon hamnade för långt fram, vilket i hennes mått var ca 10 meter. Så det såg lite ut som en intervallträning den där promenaden. När vi passerade en havreäng sprang hon ut i det höftlånga havregräset och rullade på väl utvalda ställen. Om de ska ta en helikopterbild över Gerdal inom den närmaste framtiden kommer de tro att aliens varit på besök :P


Är less på löpet nu, vill kunna fara till torpet och träna utan att få en massa arga hanhundsägare på mig.. Vill även slippa Rockys tjutande som precis har påbörjats. Man får påminna sig att det faktiskt bara är en kort tid per år som det är så här och att Rocky är en sagolik hund som inte blir helt galen. Aldrig har han lyft på benet eller hittat på något jävulskap. Han är en otroligt fin hund våran gammel wheaten!


Det börjar närma sig valphämtning, ca 4 veckor kvar. Är tacksam att jag började på nyjobbet och haft huvudet fullt med nya intryck osv, annars hade tiden med all säkerhet stått blickstilla.


Mvh/ Tina & Teya


  

Våran fin Rock




Av Tina Eriksson - 23 augusti 2010 17:21

            Idag fick Teya följa med till själevad när farsgubben skulle besöka tandläkaren. Vi gick en härlig promenad längs moälven. Jag försökte få Teya att hoppa ner i plurren med mindre framgång så jag fick nöja mig med att mina fossingar blev blöta. Det syns att Teya är i löpen nu, hon var lite småvirrig, allt ifrån ljudet av bilar till barnskrik var något att utreda och forska vidare i tyckte hon. Kunde inte motstå att träna lite med henne så vi tränade lite framförgående med en boll som target. Tyckte hon skötte sig väl, men det krävs mer träning innan det sitter. Har dumt nog använt samma dk till rutan, spår och framförgående så där får jag allt skämmas lite. Någon får binda händerna bakom ryggen på mig tror jag!


I Torsdags förra veckan var jag på torpet och agerade sekreterare under sommarcupen tävlingen. Kändes tomt men att vara där utan hund. Fick se många duktiga ekipage och ett gäng valpar/unghundar som tränade. Otroligt vad mkt man kan lära in i ett tidigt skede.

Nu är det mindre än en månad kvar tills valparna är leveransklara och SOM jag längtar! Det är fortfarande oklart vilket datum vi far ner och om det vill sig illa så kanske jag är på en jobbrelaterad utbildning när valparna hämtas. Informationen jag har fått av min arbetsgivare är att det fortfarande verkar oklart om när och vart utbildningen sker så det gör det hela svårt att planera. Men men..det löser sig sa han som sket i vasken.



/Tina & Teya





McKenzie ville vara med på bild idag


En smått förtvivlad hanhund som aldrig får komma till


Stjärnan själv, som inom en snar framtid med all säkerhet skulle släppa till ;)


Snett huvud posen kör Teya stenhårt med nu!

Av Tina Eriksson - 17 augusti 2010 18:06

Hade tänkt ta en paus nu från tränandet av Teya men det löste sig på naturlig väg. Hon började löpa idag så nu blir det viloläge för hela rubbet, gud så tråkigt hon ska ha det. Förhoppningsvis är hon tillbaka till sitt gamla jag om några veckor och då kanske har de senaste veckornas tränande och utveckling verkligen sjunkit in. Känns faktiskt skönt att hon började löpa(kommer dock inte känna så när hanhunden skriker för full hals) för jag kände mig riktigt förvirrad och förvånad efter tävlingen som var i helgen.. känns ju som att ett kommande löp kan förstöra en  hel del.



Mvh/ Tina & Teya

Av Tina Eriksson - 14 augusti 2010 16:57

Då var dagens tävling avklarad.

Är grymt besviken för första gången på rätt länge. Vi slutade på 146 P och ett andra pris.. Vad förlorade vi mest på? Läggande under gång...

Känner att vi behöver ett break nu för att samla krafter och hitta motivationen igen. Känner att meningar som "bara att bryta ihop och komma igen" börjar kännas tjatigt. Har försökt se situationerna objektivt och främst vara kritisk mot min egen prestation men börjar undra om jycken vår har lärt sig se skillnad på tävling/träning. Funderar på om det var det varma vädret som förstörde eller den långa väntan innan vi fick komma in på plan. Typiskt att tankarna rullar på så här efter varje mindre lyckad tävling. Kände mig otroligt förberedd inför denna tävling, hade hela programmet klart i skallen och var inte speciellt nervös. Tycker dock att det är konstigt att moment hon grejjar klockrent på träning inte fungerar alls på tävling. Aja, det är samma hund jag kommer hem med som jag for dit med, och jag älskar henne oavsett hur frustrerande detta än må vara emellanåt!


Domarprotokoll


Platsliggning 10

Tandvisning 10

Linförighet 6 (!)                  ryck i koppel, ojämn position, snett sittande

Läggande 0                         ligger ej

Inkallning 8                         tempo

Ställande 9                          något steg

Apportering 8                      tveksamt tagande

Hopp ö hinder 8                   slår i

Helhetsintryck 7                   för hunden i halsbandet mellan moment


Linförigheten var inte som den brukar, hon kändes slö men höll emellanåt fin position. Jag skyller på värmen.

Läggandet känner jag tidigt på transporten att hon inte är med, hon stannar utan att jag givit något kommando. Jag klappar vid sidan så hon kommer ikapp igen och jag ger kommando. Teya stannar(står)

Tog Teya i halsbandet från apporteringen till hopp över hinder då hon var påväg till extern belöningen.


Mvh / Tina och Teya

Av Tina Eriksson - 11 augusti 2010 21:00

Både jag och Teya ligger halvt medvetslösa nu. Jag jobbade 8-16 idag och for direkt från jobbet till hörnsjön för att lägga spår med ett blandat gäng likasinnade. Teya hittade som vanligt alla apporter men snirklade sig fram. Har ingen aning om hur jag ska få bort det.. kanske lägga enklare spår utan tvära svängar igen. När hon hittade första apporten råkade hon missta min tumme för en gobit, tur att ingen hörde för det måste ha låtit festligt ; " duuuktig kicka braaaa bra där guuud så du kan, AAAAAAAJ HELVETES FAAAAAN". Det är tur att jag inte kan bli riktigt arg på djur, det rinner av mig på en hundradels sekund.


Efter spåret åkte vi ner till Kempis för att träna lite lydnad. Såg på Teya att hon var rätt trött så det blev bara kort träning, 1 gång/moment ungefär. Tränade lite mer på placering och Linda gav mig ett jätte bra råd om vilken fot vändningen skall börja med i en rotering ca 22,5 grader motsols. Tänk att en sådan liten detalj har en sån betydelse.


Nä nu känner jag att ögonen börjar gå i kors på mig.


Godnatt

/Trött Tina & Trött Teya

Av Tina Eriksson - 9 augusti 2010 22:28

Ikväll tränade jag och Teya med Maja och hennes Nittra uppe på torpet. Det spöregnade och vi blev genomsura trots regnjackor och dyrligt men roligt var det. Pga MH fick vi hålla oss lite på sidan och träna lite diskretare än vanligt. Jag tycker att Teya skötte sig fint, fina små stegförflyttningar och svängar, läggande och ställande sitter likaså inkallning och apportering känns hon säker på(klarar det minst 80% av alla gånger). Jag kör mycket med 80% regeln innan kraven kommer och tycker att det fungerar bra som mall. Linförigheten är inte som jag skulle vilja.. inte jättedålig heller men hon sackar lite på långa rakor. Tror detta kommer av att jag tränat så mycket läggande/ställande på sistonde, hon går liksom och inväntar kommando. Men det blir nog bättre det med, vi har ju 5 dagar kvar innan tävling.


Känner mig riktigt optimistisk inför denna träning, känns som momenten sitter bra och vi har det roligt när vi tränar.


Kom på att leverans för valpen är 17:onde och inte 24:de som jag tidigare trott, det är ju bra att man är ett riktigt ess när det gäller matematik haha!


Nu kallar sängen!

  

                       Världens bästa kudde :-D


Mvh/ Tina & Teya

Av Tina Eriksson - 7 augusti 2010 23:33

Sitter i sängen blöt som en halvdränkt katt.. Orkar inte kliva upp en halvtimme tidigare imorgon för att duscha så jag blev kvitt eländet ikväll istället. På något lustigt sätt verkar det närmast omöjligt att sova när man verkligen måste somna i tid.. tänkte att jag kunde fördriva lite tid på bloggen då så kanske tröttheten smyger sig på.


Känner mig otroligt stolt att jag har haft tid och lust att träna Teya nu när jag precis hoppat på ett nytt jobb och man svävar mellan motiverad/upprymd och uppgivenhet. Kan inte minnas att det var så energikrävande att lära sig nya saker, men i slutändan kommer det att bli kanonbra känner jag! Varje timme jag spenderar på jobbet är ett steg närmare slutsumman på valpen tänker jag.. som en liten morot när det känns motigt och tufft.


Teya känns bombsäker på ställande, läggande(har bytt kommando från STÅ till STANNA och det var allt som krävdes) och apportering nu. Så roligt att se att de timmar man lägger ner verkligen lönar sig. Hon rör sig även riktigt fint i sidoförflyttningar samt vä svängar men har tappat lite på längre raka sträckor i linförigheten.


Imorgon ska jag träffa ungdomsgänget på torpet och lägga spår samt träna lydnad. Ska bli kul att träffa alla igen!


Idag blir valpisarna 2 veckor by the way. Grattis till dom, nu är det bara 6 veckor kvar :D


Godnatt/ Tina och en snarkande Teya  

Av Tina Eriksson - 5 augusti 2010 11:15

Igår blev jag träffad av en komet, det kändes som slag i skallen av ett baseballträ i 190 km/h. Jeltsin sa någon i familjen och just där och då visste jag vad jycken min skulle heta. Det kändes så självklart och helrätt, förstod inte att tanken inte slagit mig tidigare. Skönt att ha det överstökat, för jag hade högar med potenciella namn och inget som tilltalade mig hundraprocentigt. Jeltsin blir det :-D


  

                                             En av hanvalparna


I onsdags tränade jag och Teya med Veronica och hennes hundar. Det gick bra, var länge sedan jag träffade dem och Teya var glad att se sin älskling igen. Vi tränade smått och pratade mer kändes det som, men så ska det vara ibland! Tänker lite extra på Zacke idag som är hos ortopeden.


Igår träffade jag Maja, Emelie, Majas hunds uppfödare(Eva), en annan köpare till Majas hunds uppfödare(Mia) och Therese och hennes underbara staffar. Vi lade spår här i hemma skogarna. Jag kände mig jättestressad då jag hade begränsad tid på mig innan jobbets plikt kallade. Fick gå en liten bit för att inte kollidera med andras spår och blev genomsur i duggregnet. Lade förövrigt världshistorians sämsta spår, skulle vara apelllikt, men blev mer banan format. Teya gick inte speciellt rakt, tror hon hade "prästens lilla kråka"-visan i skallen, men hon hittade alla apporter och visade tydligt när hon hittade dem. Fick åka hem direkt efter vi hade gått klart spåret för att hinna med lite mat innan jobbet, men pappa skvallrade när jag väl kom hem sent på natten och sa att Teya låg  i "komaläge" resten av kvällen.


Idag ska jag köra ett snabbt lydnadspass innan jobbet.. känner inte för att jobba alls. Stänger ikväll på Okq8  och börjar 10 imorgon på Burger King.. känns inte som ett optimalt upplägg för en första dag på nya jobbet.


Mvh/ Tina & Teya

Presentation


Jag heter Tina Eriksson och tränar/tävlar familjens hund Teya i spår och min egna Jeltsin för start i lk1

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards