tinaoteya

Alla inlägg under oktober 2010

Av Tina Eriksson - 28 oktober 2010 18:31

Idag for jag och Jeltsin in till stan för första gången. Lillgrisen skötte sig utmärkt. Jag har inte tänkt mer än att sitta och titta på människor, tyckte att det skulle vara krävande nog för honom men han var så skärpt att jag kunde träna med honom. Gjorde lite klossträning (fast utan kloss) på torget och linförighet upp och ner för storgatan. Han fick även hälsa på tre vänliga människor.. Jeltsin tyckte inte det var nödvändigt, ville hellre ha roligt med matte än hälsa på främlingar men med lite övertalning blev accepterat det med! Ska försöka flä ut mig oftare till civilisationen, tandvisning bör tränas in.


Väl hemma såg jag att Linda givit mig ett jättebra tips med klossen här på bloggen. Prövade med en av storhundarnas matskålar och OJ vilken skillnad det blev. Nu har han koll på båda bak och framdel så TUSEN TACK Linda!


Snart blir det hockey och latande framför tvn, bör få en hund som inte är speciellt ljudkänslig med tanke på hur det skriks här hemma när Modo spelar.. nu för tiden mest på domarna då måltorkan är ett faktum.


Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin  

                             Teya och Rocky busar en frostig morgon


Av Tina Eriksson - 25 oktober 2010 21:06

Lägger upp en ny video med Jeltsin när vi tränar klossen. Tycker han har blivit rätt duktig på det, tappat lite fokus på placering av framtassar dock.. är lite orolig att det kommer att bli ett problem om jag inte korrigerar det snart. Videon är lite mörk men tror att det syns ändå :)



Mvh/Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 24 oktober 2010 14:00

Absolut sista tävlingen för året med Teya och den infann sig på Kramfors brukshundsklubb. Var lite orolig att Teya skulle komma ihåg intrycket från vårat förra besök där, då vi inte riktigt presterade.. alls.

Men oj vad fel jag hade, gjorde väl ingen toppentävling men tog åtminstonde poäng i alla moment. Körde med rätt kraftigt DK i läggandet och var lite osäker på om vi skulle få poäng, ibland lönar det sig att våga.


Domarprotokoll


Platsliggning                      10

Tandvisning                       10

Linförighet                         8       snett sättande, pendlar sidled

Läggande                           7       dk. något seg, två sittkommando

Inkallning                           7       tempo

Ställande                            8       ett par steg

Apportering                        8       för in apporten

Hopp över hinder                10

Helhetsintryck                    8,5


167,5 poäng och en delad andra plats av åtta deltagande!

Känns som en rätt ok avslutning på ett roligt tävlingsår. Nu får kära mor ta över rodret på lk 2 så ska jag fokusera på lillgrisen och köra lite spår med Teya istället.


  

LP1 Gårdariket's Doroteya


Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 16 oktober 2010 12:55

           

 Samtliga foton tagna av Pernilla Larsson  

Av Tina Eriksson - 12 oktober 2010 14:22

Lägger ut en video nu med mig och Jeltsin.. ni får ursäkta mig, jag hade huvudet under armen och glömde ta på mig sockar så ni får tåla att titta på mina mindre vackra fötter :P


Av Tina Eriksson - 12 oktober 2010 11:44

    

Av Tina Eriksson - 11 oktober 2010 23:34

Idag har jag haft en riktig slappardag med vovvarna.

Teya och Jeltsin fick agera hundmodeller då en fd klasskompis och jätteduktig fotograf fotograferade dem. Jeltsin hade lite svårt att sitta still längre stunder men med tanke på hans ringa ålder skötte han sig bra. Vi passerade ett gäng lekisbarn och det verkade inte stressa honom.. Jag däremot kände mig som Hitler när jag avböjde alla småttingars förfrågan om att klappa hundarna. Vet inte varför jag är emot det, antar att jag inte är så jätte förtjust i barn-hundar kombinationen.. särskilt inte de barn man inte känner och i en ny miljö. Kommer ihåg själv när jag var liten, stängde in grannkatta under en balja och satt mig därefter på den. Tror inte det var för att vara elak, mer bara för att den skulle stanna längre hos mig.


Har fått se två bilder i förhand och är stormförtjust, otroligt vackert med höstnaturen och allt! Kommer bli finfint! Pernillas hemsida är http://www.pernillalarsson.se så kan ni kika själva!


Tränade lite klossträning med lillen ikväll också, nu har han fattat vinkeln efter bara en tidigare träning. Han går inte ett varv runt men rör sig utan belöning i varje steg ialf, tror att han tar varvet runt på egen hand om bara några träningar till. Har även börjat tokbelöna att han "apporterar" så nu kan han komma med nästan vad som helst i munnen och vifta svansen. Roligt nog räcker det att jag kampar lite och slänger iväg objektet för honom att åter hämta, som belöning.. ibland undrar jag om det inte är lite golden i honom också haha!


Nu blire sova säng!

Godnatt/Tina Teya och Jeltsin


  

                                        Kenzie säger godnatt


Av Tina Eriksson - 11 oktober 2010 01:53

Klev upp imorse (det var en kamp vill jag lova) och for iväg mot Nordmalings brukshundsklubb. Satt och taggade mig själv i bilen, tänkte nu f*n ska jag bara ta det där sista 1:a priset, nu är det jämarns dags! Kom till slut fram och drog lottnumret 1 av 3. Kändes skönt, ville trots allt hem relativt snabbt så man fick sova några timmar innan jobbets plikt kallade. Under väntan inför platsliggningen satt jag och Teya mest och tittade på hur alla duktiga ekigage tränade med sina hundar.. min egen var rätt ofokuserad och ville gärna ha koll på både mamma och mig. Till slut var det dags och platsliggningen gick bra, trots att en hund ville följa med sin husse och fick ligga en bit bakom oss övriga. Hann inte bygga upp någon nervositet för direkt efter platsliggning och tandvisning var det våran tur.

Här nedan har vi domarprotokollet


Platsliggning               10

Tandvisning                10

Linförighet                 8,5                  Tappar pos

Läggande under gång    0                   DK

Inkallning                     7                   Tempo

Ställande under gång     9                   Något steg

Apportering                  9                   Tveksamt tagande

Hopp över hinder         10

Helhetsintryck              8                   Jobbar fint med sin hund


Tot :                          159 P


159 Poäng!!!!!!!!! 1 jädra poäng ifrån LP1titeln. Jag blir galen.. hellre att det går rent åt helvete än att man är där och nästan kan ta på segern. Känns så otroligt surt. Svårt att tänka på det positiva när man blir såhär besviken men det var en otroligt rolig tävling, Teya och jag hade riktigt roligt och hon bjöd på några rullningar mellan momenten, charmtrollet vårt!

Hade ju tänkt att denna tävling skulle sätta punkt för tävlingssäsongen 2010 men nu blir jag sugen att efteranmäla till Kramfors den 24:e.. vi får väl se.


Lite roligt var att domaren efter prisutdelningen gick fram till mig för att titta på papprena, "det kan inte stämma" sa hon. Men det gjorde det tyvärr.


Nu ska jag sova igen några tappade timmar, blev bara 3 inatt :S


Godnatt/ Tina, Teya och Jeltsin

Ovido - Quiz & Flashcards