tinaoteya

Alla inlägg under januari 2011

Av Tina Eriksson - 27 januari 2011 20:10

Sitter här och skriver av mig då Modo spelar så in i h-vete dåligt just nu. Att man kan bli så känslomässigt involverad i en sport...


Jelts har lugna dagar nu när matte är på jobbet flera timmar/dag. Tränar smått innan jag måste åka iväg, tidigt på morgonen. Imorse fick vi nästan till "stå". Har kämpat på länge med "klicker träning i teori och praktik"- metoden (den från boken dvs) men prövade nu med min nyinköpta targetpinne. Funkade finfint! Snart sitter det, liksom apporteringen. Trägen vinner :)


På söndag ska jag Jelts, Teya och mamma fara iväg och träna lite sök. Ska bli otroligt roligt att köra igång igen!


I Tisdags tog jag med Teya för lite träning med Linda mfl. Var skönt att få tillbringa lite träningstid med storhunna också! Jag hade dock lite svårt att känna av henne då jag nu är van med Jeltsin som naturligt och ivrigt sluter upp vid ens vänstra ben och gör det man ber i hög intensitet. Teya är ju av det lite lugnare slaget, inkallningarna blir i trav. Jag vill inte presse henne, hon får ta det i sin takt så länge hon inte slarvar. Huvudsaken att hon tycker det är roligt vilket hon gör.


Nä nu har man lugnat nerverna så nu återgår jag till hockeyn.


Adios/ Tina

Av Tina Eriksson - 24 januari 2011 21:06

Veckorna nästan går in i varandra. Kändes som nyss jag kom hem med ett litet valp-knyte som inte var högre än katterna och nu är han ett halvt år och flera gånger större!


Idag tog jag Jeltsin på en liten promenad och fotade honom när han toksprang omkring i snön och busade. Lägger in några bilder här.


Ikväll hämtade jag upp Sofie och Toffe för lite träning med Lisa och Kira mfl på bilprovningen. Jelts och Toffe verkar ha vant sig med varandra och betedde sig som om de känt varandra en längre tid :)


Jag kände mig väl inte så supertaggad inför träning, var lite ofokuserad och fick därmed en lite ofokuserad hund. Sånna dagar måste man ha också!


Imorgon ska Jeltsin få vila och Teya ska istället få följa med på träning i staden med Linda. Ska bli roligt att ha lite mysträning med henne, det har fattats mig.


                      


Mvh/ Tina Teya och Jeltsin


Av Tina Eriksson - 23 januari 2011 20:54

Då lider denna vecka mot sitt slut. Varje ledig dag har varit fylld med hundrelaterade påhitt.

I onsdags träffade jag Linda och hennes Kelpie Axa. Vi tränade lite smått uppe vid skyttis och det gick verkligen bra. Lillen var på g och arbetsvillig till tusen. All träning vi lagt ner på stadgan inomhus visade sig ha lönat sig, då den blivit riktigt bra utomhus.


I torsdags åkte jag Teya och Jeltsin till Köpmanholmen för en promenad med Zabina längs kusten. Vi klumsade en bra bit i knähög snö och slog läger längs några klippor, gjorde upp eld och grillade. Hundarna var belåtna och fick sig en och en annan korvbit.


I fredags träffade jag Maja och världens bästa och finaste schäfer Nittra. Tyvärr var det kyligare denna dag än föregående dagar och träningsträffen blev av det kortare slaget. Insåg även att det inte är någon ide att ta med Teya för träning när jag även har Jelts med. Det får bli när lillen kan platsliggningen bättre och inte skriker ihjäl sig om jag skulle rikta uppmärksamheten till Teya.


Idag träffade jag Zarah och hennes toksöta Beagle Micsha. Vi tränade vid Svedjeholmens ishockeyarena och Jeltsin skötte sig exemplariskt. Tror inte att han någonsin har varit så rolig att träna som just idag. Jag kan till och med lägga in lite krav i träningen nu.


 Han suger verkligen åt sig som en svamp min lilleman och även om han ibland är energikrävande och matte ibland måste ryta till, är han allt och mycket mer därtill som jag alltid önskat mig i en hund. Han växer verkligen för varje dag och jag är evigt tacksam att det blev just HAN och ingen annan som jag fick köpa av Ingemar och Ann-Margreth.


Teya har lite tråkigt här hemma och jag ligger på världens bästa mamma att komma igång med träningen av henne. Tur nog är hon en sån cool dam att hon inte lägger sin frustration på bitande av möbler eller dyligt. Man märker det bara då hon kommer och kräver ens uppmärksamhet och liksom "buffar" på en.


Förövrigt blir Jeltsin 6 månader idag. HIPP HIPP HURA!


Hade tänkt att ta med kameran alla gånger vi tränat denna vecka men jag lider nog av Alzheimers light och glömmer det gång på gång. Som tur hade jag minnet med mig idag :)


                        Jelts i bilen.. älsklingsplatsen....not!                                          Zarah och Mischa

                         Finns nog inte mycket sötare i hundväg


     

             Soffpotatis? Teya


Mvh/Tina, Teya och Jeltsin


Av Tina Eriksson - 16 januari 2011 21:42

Idag for jag och Jeltsin till Hilli maskiner för lite träning med Öviks finest! Vi tränade mest passivitets träning vilket är nyttigt det med. Jelts grejjade ligg med stadga mycket bättre än senast vi tränade med störning. Vi prövade även på en inkallning och det gick fint.

Ska fortsätta träna på stadgan och apporteringen här hemma så har vi snart rott båten i hamn känns det som. Då gäller det mest att förfina momenten och fokus under passen.


Ikväll fick Jeltsin även följa med matte till Köpmanholmen på ett ljusparty hos Zabina och Jörgen. Jag blev positivt överraskad när Jelts glatt hälsade på alla, märks att han har blivit mer morsk :)


Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin

Av Tina Eriksson - 15 januari 2011 14:31

Vilka människor hittar man ute i regn, blåst, hetta och minus 20 (och uppåt) grader?

- Hundmänniskor


Igår träffade jag Sofie och hennes supermysiga och duktiga Curly coated Retreiver Toffe! Vi tränade lite smått och kylan bet på bra. Hoppas det blir flera roliga träningstillfällen framöver med denna nya bekantskap. Toffe är precis den typen av hund som Jeltsin behöver sällskap med. Lugn stabil och ointresserad av Jeltsins tappra försök till en konversation. :)

Jag kom hem och fötterna var sådär iskalla att det gör ont när värmen väl kryper inpå. Stel som en pinne satt jag med fötterna i fotbad och idag värker kroppen pga spänningen som frossan ger.


Måste få bukt på stadgan med lilleman känner jag. Har inte varit ute och tränat med störning så värst mycket på senaste tiden och det börjar bli dags att på riktigt ta tag i träningen nu. Lite drygt fyra månad kvar till tävlingsdebut och om inte platsliggningen sitter så får vi planera om.


Känner att klickerträningen har ett minus och det är att få till stadgan på en aktiv hund. Han väntar på klicket och när det inte kommer direkt så hittar han på nya saker som kanske ger ett klick. Såklart en träningsfråga för mig som förare att hitta rätt tajming men detta är den största utmaningen för oss "so far".


Idag är det -27 grader i Gerdal och hundarna vill inte vara ute speciellt länge trots deras tjocka päls. Jag tog med kameran och fotade dem lite här på gården.


                                                    Fullt ös                                              Jelts är herre på täppan                                                Teya spanar  

                                           Full fart runt bagarstugan

  


Imorgon blir det träning med ett härligt gäng och kameran kanske slinker med då också!


Mvh/Tina, Teya och Jelts


Av Tina Eriksson - 11 januari 2011 20:06

Har glömt att berätta hur nyår gick.. Jag som våndades den dagen helt i onödan. Jag hade köpt sån där spray som verkar lugnande på hundar och fönstret var täckt med överkast och musik överröstade smällarna. Där låg jag i sängen och kramade om min hund runt 00 slaget. Tror nästan jag var mer spänd än honom. Han låg där helt utslagen och suckade belåtet. Teya var också lugnt, reagerade bara lite.

Slutet gott allting gott för 2010!


Jeltsin och jag for in till staden idag medans vår lilla skoda fick sig ett ansiktslyft hos bildoktorn. Vi promenerade upp och ner och körde lite kontakt övningar. Känns att vi mest tränat hemma på senaste tiden, lillen var lite ofokuserad men skötte sig ändå bra. Vi mötte en chihuahua och nån hårig liten boll som skällde ut oss och Jeltsin ville visa vart skåpet skulle stå. Tror vi måste träna lite mer hundmöten och inte bara lydnad hela tiden.


Jag och Linda har börjat planera lite smått för en utställningsresa till Trondheim den 2-3 juli i sommar. Skulle vilja ta med båda svartingarna men är rädd att det blir lite väl trångt. Men det är klart att om det finns hjärterum...


Lägger upp en bild på Jelts som nyklippt. Ser mer och mer skavanker i min klippning, funderar på att raka ner honom helt emellanåt.


  


Mvh/ Tina, Teya och Jelts

Av Tina Eriksson - 3 januari 2011 13:17

Igår och idag har jag gjort något helt nytt. Jag har försökt mig på att trimma Jeltsin.

Visste exakt hur jag ville att han skulle se ut men det visade sig vara svårare att få till det i praktiken. Lillgubben var ialf jätteduktig! Stod alldeles stilla på trimbordet medan jag rakade och hade mig.


Ser att jag fegat lite med rakning under hals och ner mot bogen men är istället jätte nöjd med bakstället :)

Han har till och med fått sig en egen liten rakad platta på huvudet som de ska ha.

Jätte nöjd är jag inte, vill ju gärna ha perfekt från allra första start men jag antar att det är godkänt för att vara min första gång.


  


Har legat lite på latsidan med träningen, mest bara tränat här hemma. Inkallningar börjar vi får kläm på, han kommer med en hejdundrans fart och gör riktigt fina ingångar. Har även börjat med stadgan i ligg, sitt och stå. Apporteringen känns även rätt ok, började nyligen med att han inte får gå ut om han inte håller apporten först. Körde även en gång att han inte fick komma in om han inte höll i apporten men då tog han den och stack iväg med en jädra fart. Roligt när matte jagar mig tycker han. :P


Det får bli allt för idag!

Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin


Ovido - Quiz & Flashcards