tinaoteya

Alla inlägg under februari 2012

Av Tina Eriksson - 29 februari 2012 20:57

I brist på någon kvalitativ lydnadsträning har vinterhalvåret gått åt cirkustricks. Hittills kan min knodd "skäms", "buga", "vacker tass" och senast i raden av cirkustrick är "snurra".

Och SOM vi har jobbat med detta trick! Må hända att det var gudarnas sätt att tillrättavisa min självgodhet då jag i begynnelsen ansåg tricket att vara simpelt och ej krävande. Max 5 minuter innan det sitter tänkte jag och lutade mig tillbaka på min otroliga briljans och hundens utomordentliga kapacitet.. Höhö sa gudarna och smed sina händer ihop med en stor hånfullt leende. "Låt oss ta bort sisådär 50% av hundens hjärnkapacitet och 80% av mattens motivation och tålamod så lär se nog sig en läxa" fortsatte de.

3 månader senare ansåg de nog att läxan var lärd och helt plötsligt blev hunden smart och matten rättvis.


Tack gudarna! Jag ska aldrig mer vara så självgod någonsin!


Idag tränade jag alltså först ett lydnadspass, hela lk1:an minus hoppet blev det. Förvisso utan störning och inomhus men jäklar vad bra det gick! Blicksnabba ställande och läggande, hyffsad pos i linförigheten(trängde något), kanon plats med en rocky som inte hade ron att ligga kvar utan stack som skjuten ur en kanon till mig, fin apportering och en inkallning (hör och häpna) utan slag mot mina ben vid ingången...Jag som var övertygad att om Jeltsin förväxlat mig med käglor och sig själv som bowlingklot! Utöver dessa smådetaljer var det bara skällandet som störde.



Här folket! Här ska ni exklusivt få bevittna ett mirakel som Ranelid så fint skulle formulert det ;)


Over and Out


Av Tina Eriksson - 19 februari 2012 11:23

Det ovanstående ska föreställa en svordom.. bara för att tydliggöra!


Det är flera meter snö här hemma, skoterspåret är ännu för poröst för att kunna gå på och både jag och Jeltsin är måttligt trötta på den vanliga (säkra) promenadslingan. Dessutom känns det som om kraften och motivationen för träning ligger på reload just nu, jag får inte fingra ur att köra lite lydnad fast än vovven min är i stort behov av lite träning.


På promenaderna får han iaf använda nosen lite, slänger ut korvbitar i djupsnön så får han irra omkring och bli LITE aktiverad.. usch vad jag känner mig dålig! Får så dåligt samvete när jag ser vänner på FB som far till inomhushallar och tränar för fullt eller dom riktigt hårdhudade som är ute i minusgrader och tränar! All heder till er!


Känner dock att det är rätt att inte köra så mycket lydnad just nu, vi är ringrostiga båda två. Jycke är överladdad och matte kommer fel i tajmingen hela tiden. Resultat = frustration från båda håll. Om vi analyserar ytterligare finner vi att resultat av detta = inget bra resultat. Det är enkel matematik!


Vi får helt enkelt fortsätta att leka på ute i skogarna och här hemma. MatteTina har funnit en ny passion till cirkuskonster och funktionella trick så som "Snurra", "Stänga dörren", "Bära tidningen", "släcka lampan" etc. Förhoppningsvis kommer våren med lite sol, värme och motivation snart!


Over and Out / Tina och Lillgrisen


Ovido - Quiz & Flashcards