tinaoteya

Alla inlägg under mars 2011

Av Tina Eriksson - 29 mars 2011 11:17

                             Teya & Jeltsin

                      ATTACK! Jeltsin & Teya

    

    Snömonstret Teya

 

 Gårdariket's Doroteya

Gårdariket's Eleazar & Gårdariket's Doroteya

    

                   Jeltsin

  

              

 

                            Jeltsin 

 

                          Jeltsin

 

                     Jeltsin

 

                  Min stolthet!


Over and Out / Tina, Teya & Jeltsin

Av Tina Eriksson - 24 mars 2011 15:44

Beatles får inviga denna dag, en mysig låt som passar bra när våren faktiskt verkar vara på infart.


Jag har tränat på bra denna vecka med Jeltsin. Vi har finslipat på positionen och på hemmaplan har det blivit betydligt bättre det är dock fortfarande svårare att få till det hundra procentigt när vi lägger på lite mer störning. Vi är iallafall på väg :)


Bettväxlingar har vi tränat en hel del också, ca 10 min/ dag. Lillen har snabbt lärt sig att bita tag med molarerna och nu börjar vi ta in lite kamp i det hela. Bevakandet med skällande kom helt naturligt nästan direkt. :)


Jag har suttit och funderat och konsulterat många vänner angående Jeltsins pipande. Kom efter många om och men fram till att jag lagt in för mycket förväntan i min träning och drog därför ner belöningen från godis plus förstärkning till en lugn klapp och ibland godis när han gjort riktigt bra ifrån sig. Jag gick ifrån klicker-tänket lite också. Klicker i all ära men jag tror att den har varit lite bidragande till problemet. Innan jag prövade det här var jag orolig att hans fokus och motivation skulle bli lidande men det visar sig fungera riktigt bra. Pipandet har direkt trappats ner så det känns otroligt skönt. Så onödiga nerdrag för en sån skitsak.


Nu återstår det bara massor av träning och åter träning. Tävling om 2 månader och vi är långt ifrån redo. Vore visseligen inte hela världen om vi måste stryka oss men mål är förvisso till för att nå. Tror det fungerar mest som morot för mig som förare, lätt hänt att hamna stående på hälarna.


Vill också hälsa alla träningskamrater lycka till på helgens tävling! Tyvärr kan jag inte närvara men håller tummar och tår för att det ska gå riktigt bra för er!!


 


Over and Out / Tina, Jelts och Teya


Av Tina Eriksson - 19 mars 2011 19:29

Har varit på en kurs fre och lördag. Det var inriktning ipo skydd och föreläsaren var Torbjörn Eriksson från Dobfaciers kennel. Otroligt lärorikt och inspirerande att höra denna karl prata och även agera. Jeltsin skötte sig rätt bra, jag själv var lite nervös inför allt nytt folk.


Torbjörn har en fin syn på hur man ska träna med hund. Att se till individen och utgå från deras egenskaper istället för att (som jag tror att många gör) följa en "mall"  tilltalar mig verkligen. Vi pratade bla om inlärningsstadiet och allt som där hör till och senare när kraven börjar komma in.. det sistnämnda som jag personligen tycker är lite svårt :P


Fredagen bestod teori följt av lydnad och jag som tyckte att jag hade en rätt ok placering i linförigheten fick tänka om lite. Främst fick jag påpekningar om att Jelts låg för långt fram (något som jag egentligen vet men bludar lite för) men även att jag överkompenserar överkroppens rörelse i tex vänster om. Så bra att få veta detta så pass tidigt. Nu blir det till att träna om.


Lördag bestod av lite teori, kort repetetion av gårdagens lydnad och sedan lite bettövningar. Jeltsin var lite svårflörtad först men till slut blev han mer och mer intresserad och trasan. Jag fick rådet att träna hemma nu i ca en månad med bettväxlingar och kramp och sen pröva samma upplägg med figg, träna hemma en månad och sen med figg. Samtidigt får vi fila till lydnaden så den blir optimal.



Summa summarum; Jag är otroligt nöjd med denna helg med min bästa svartis-kompis. Han är otroligt duktig och jag får verkligen påminna mig själv om att han är ung och att vi har all tid i världen.


   


    


*samtliga bilder tagna av Sandra Andersson Kallin

Av Tina Eriksson - 12 mars 2011 13:32

Då har man nyss kommit hem efter lite sök och lydnads träning.

Det var Jeltsins första gång att pröva på sök och fokusen låg på att få upp ett figurant intresse. Efter en trevande start blev det fart på lillen som såg ut att tycka det var roligt.  Lydnaden bestod för vår del av lite fritt följ, nån inkallning och en platsliggning. Gick rätt bra :)


                                      Lisa och hennes charmiga Kira


                                      Mattes guldklimp


                                     Sannas flat som jag inte uppfattade namnet på.


                                      Världens finaste schäfer, Nittra


                                       Bus-Kira


                                          Kelpien Joplin


  

               Maja och Nittra


 

                         Kira, Jopin, flatten och Jeltsin 


Väl hemma tog jag tag i Rockys nedtrimmning. Våran gammel wheaten har gjort sina vänstervarv och när pälsen ändå ser f-djävlig ut så fick jag ÄNTLIGEN tillåtelse att raka ner honom.


      


Over and Out/ Tina och de 4 benta




Av Tina Eriksson - 10 mars 2011 13:45

Äntligen börjar man bli i allafall hälften människa igen. Tog mig i kragen och tog Jeltsin på en promenad idag, inte en lång fastän den kändes oändlig.

Hade en klicker, lite godis och min mobil i fickan så jag tog tillfälle i akt att filma en platsliggning som var veckans utmaning.


 Den var inte klockren och jag i mitt snurriga tillstånd fick för mig att en platsliggning bara är 1 min. Tokigt kan det bli.

Så här ser det alltså ut just nu, har en bit att kvar då Jelts lades utan hundar runt om sig men lite störning fick vi i form av skällande hundar en bit ifrån. Jag ger honom fortfarande hjälp med rösten, försöker mata in ligg kvar kommandot i hans ryggrad haha. Vill inte skynda fram något när det gäller just platsliggningen, den får ta lite mer tid än andra moment men det känns lovande.



 

Han lyfter huvudet några gånger, det är väl den enda minuset. Skippade uppsättandet och dyligt, det tar vi för sig.


Mvh/ Tina, Teya och Jeltsin

-

Av Tina Eriksson - 6 mars 2011 19:02

Då var det egentligen tänkt att veckans utmaning skulle ta plats här på bloggen. Nu är det så att jag har gått och blivit sjuk och därav har träningen blivit lidande.

Så jag skjuter på veckans utmaning till nästa vecka, då kommer film på platsliggning.


Mvh/ Tina, Jelts och Teya som äntligen är hemma

Av Tina Eriksson - 1 mars 2011 13:26

Idag är det 1 Mars, tiden verkligen rusar! Övik bjuder på underbart väder idag. Plussgradigt för första gången på något som känns som evigheter.

Jag och Jeltsin har finslipat platsliggningen idag, ser fint ut fast jag vet att imorgon kan vi ha en sämre dag då det känns som vi är tillbaka på ruta ett igen :P

Att träna en unghund är ingen dans på rosor inte haha! Krävs en stor portion tålamod och glimten i ögat inser jag nu.


När finvädret ändå var på besök så passade vi på att lägga ett litet spår också. Har kört en del "spår" inomhus som visseligen kanske mer liknar uppletande när jag tänker efter. Det har iallafall fungerat bra så jag tänkte att det skulle vara roligt att pröva ute. Är som sagt inte ett ess på det här med spår men viljan finns ju, och att döma av Jelts prestation gick han mest på synintryck. Han hittade i och för sig alla föremål men nästa gång kanske det vore bättre att lägga ut godis för att få ner nosen på honom.


Teya är fortfarande hos brorsan med familj. Rocky reagerade kraftigt när hon kom hit och hälsade på så man får längta efter henne    några dagar till.


Snart nalkas det jobb och därefter 3 lediga dagar som skall fyllas med hundäventyr. Funderar på att ta en roadtripp upp på berget med lite korv och mackor om vädret håller i sig.


  


Mvh/ Tina och Jelts

Ovido - Quiz & Flashcards