tinaoteya

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

Rubrik saknas

Av Tina Eriksson - 25 oktober 2012 18:53

När man är sjuk ska man inte bara ha dåligt samvete för tappade arbetsdagar utan även för understimulerade hundar som jagar både svansar och en stackars katt som visserligen är fet och verkligen behöver den lilla ofrivilliga motion som erbjuds.

Den lille är sådär uppfinningsrik så det är skadligt, man märker det tydligt när man inte är på topp själv.

Idag samlade jag lite kraft för att lägga spår åt hundarna. 

Det blev ett 100 meters rakspår åt Rask med snusdosor med kattmat i som depåer. Han var riktigt duktig, gick fint med nosen i varje fotsteg och jag upplevde att intensiviteten sjönk lite när han gick jobba med att få upp snusdosorna.

Jeltsin fick ett rakspår på 100 meter med 4 snusdosor på 25 meter ifrån varandra som låg gömda bakom gräs och grenar. Fick tipset av Jeltsins uppfödare då han bara vill framåt. Skulle se varje 25 meter och objekt som ett eget spår och slut. När han hittade sin snusdosa så tog jag honom åt sidan och tog mig tid att berömma järnet. Tre snusdosor tog han bra men fortfarande lite väl intensivt. Sista gick han bara rakt över, och jag blev så jäkla förbannad.. vet att det inte är rätt och att detta problem enbart slår tillbaka till mig själv! Jag vet att han mkt väl vet vart den låg. Jag funderar på att lägga samma typ av spår fast utesluta mat och istället köra med tennisbollar som han gillar, får väl slänga iväg bollen några gånger och tjoa och tjimma när han hittar den för att sedan samla ihop och köra vidare på nästa 25 meter. Egentligen ska jag väl inte skriva att jag tjuvtränar honom här då husse kan läsa det :P

Men jag ser det som att husses hund måste få aktivering när husse är borta 2 veckor i småland.

I vilket fall kan man konstatera att kondisen ligger på minus, nog för att förkylningen spär på det hela.. men att vara lika andfådd som en maraton löpare efter att ha lagt två korta spår är inte okej...


 

Jag och världens bästa och mysigaste Jeltsin


Allt för idag

/Tina, Jeltsin, Teya och Rask

 
 
Ingen bild

Husse

26 oktober 2012 01:24

Mmm han kan ju göra det! Dock tackar ja för att du aktiverar min hund (som av nån dum anledning inte är här) ;) ... Å tjyvträna på du! Nått ska du får roa dig med medans jag slåss med snöhögar och galningar (läs: släktingar)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Eriksson - 28 november 2013 21:49

Det här med att ha hund kan vara otroligt givande och som balsam för själen. Det kan även vara tärande och betungande. Jag har problem att se positivt på livet under vinterhalvåret, får kämpa för att hålla huvudet över ytan emellanåt. Höst för mig är...

Av Tina Eriksson - 26 maj 2013 22:34

Livet har rullat på bra sedan sist jag skrev. Jag och Rask har blivit uttagna till något som kallas ungdomssatsning IPO vilket betyder att vi åker land och rike med ett gäng andra hundgalna ungdomar och får träna inför duktiga instruktörer. Sist var ...

Av Tina Eriksson - 5 april 2013 18:51

Livet är roligt, balansen av gott och ont i livet är sådär skrattretande stämmande. Har man några lite för bra dagar som kan man gott räkna med något bakslag.. det är som om världen blir upp och ner och det blir för mkt av det ena. Påskhelgen ha...

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 21:28

Av Tina Eriksson - 10 mars 2013 20:37

Idag har varit en bra dag.  Den började med en resa till torpet för att möta upp Emelie och Arcas. Vi tog en promenad och sen tränade vi hundarna en del.. blev en liten fotosession med! Så roligt att dessa bröder fungerar så bra ihop fast vi nu bor...

Ovido - Quiz & Flashcards