tinaoteya

Alla inlägg under december 2010

Av Tina Eriksson - 25 december 2010 13:36

        

Av Tina Eriksson - 20 december 2010 00:31

Då gör vi ett försök att blogga från mobilen nu då. Båda datorena i hushållet har nämnligen bestämt sig för kollektivt självmord :( Så här sitter man frusterad och relativt oförmågen att kolla statusen i cybervärlden. Hur gjorde (överlevde) mänskligheten innan datorn hade blivit uppfunnen?? Idag var jag och Jeltsin på hundjulavslutning hos Lisa och Kira. Lillen skötte sig väl, buffade dock på de hundar han ansåg vara lite läskiga. Det var verkligen trevligt att få träffa alla, många nya ansikten men somliga var välbekanta. Kan meddela att jag har anmält mig och Jeltsin till vår första lydnadstävling, den går av stapeln den 28:onde maj och då är Jeltsin 10 månader och 5 dagar. Jag håller mig kort då detta tar kål på min tumme. När jag beställt ny dator kommer nya uppdateringar. MVH/ Tina, Teya och lille Jelts

Av Tina Eriksson - 8 december 2010 16:34

Lägger in två videos i detta inlägg. Tråkigt att bara läsa och läsa


Här överst tränar vi klossen och ligg med hakan i backen


 Här tränar vi ff och lite svängar och dyligt. Matte fryser så förbaskat och är väldigt passiv.

Av Tina Eriksson - 8 december 2010 00:01

Idag har jag och Jeltsin tränat en massa. Lärde in ligg med hakan i marken på nolltid kändes det som, känns skönt att det gick så smort. Tränade även lite apportering men där går vi bet. Känner att jag har svårt att greppa hur jag själv ska agera under inlärningen. Vissa säger lek med apporten, andra säger att man absolut inte ska det för då får man en hund som tuggar och slamsar. Vill ju få ett stort föremålsintresse och en hund som blir extra glad när apporten dyker fram. Och så ska man tänka på att inte "tvinga" på apporten och vara alltför framfusig men när jycken inte visar så stort intresse så blir det lätt så ändå. Ska fortsätta med klickerklok varianten ett tag till, trägen vinner förhoppningsvis. Vägrar ialf köra med tvångsmetoden.. får ju ångra det bittert med Teya nu. Man lär så länge man lev!


Tog en promenad med Jeltsin idag, bara han och jag. Det gick betydligt bättre när det bara var vi två men det verkar som om en viss spökålder börjar smyga sig på. Jeltsin skällde ut soptunnan och ett träd och var allmänt stirrig på bilar och dyligt.


Passade på att mäta och väga honom också. Lillkillen har hunnit bli hela 53 cm i mankhöjd och väger nu 25 kg. Har lite svårt att förstå att han väger så mycket då han är ranglig och har ett normalt hull. Känner revbenen tydligt på sidorna. Han får väl göra som matte och skylla på kraftig benstomme ;)


*Rättelse, mätte om Jelts idag och antingen har han växt 7 cm på en dag eller så var jag otroligt slarvig igår när jag mätte men den korrekta mankhöjden är alltså 60 cm. - Tina 2010-12-08


Imorgon blir det ännu mer träning på schemat och då också med Teyabus.


Godnatt!

/Tina, Teya och Jeltsin



Av Tina Eriksson - 7 december 2010 02:08

Vi har tagit ett litet break i träningen nu jag och Jeltsin. Vi har mest bara lullat på här hemma och donat med småputsning av öron, tassar och mysit en massa. Lillen har fått följa med storhundarna på promenader under dagarna men det är drag i hans lilla kropp. Har tvärstannat så fort han slitit i kopplet och sedan klickat att han tittat på mig och senare hållit inne med klicket tills han söker upp vän position. Tror att dragandet ger med sig om jag fortsätter med denna metod. Däremot bör jag träna detta oftare då det bara är jag och han. Känns som att storhundarna är en stor anledning och kanske orsak till denna åkomma.


Nu är ialf Jeltsins matte ledig i 3 dagar så då ska det minsann bli träning. Har fått hem en massa roliga saker från Jamis hundsport, bla en targetpinne som jag vill testa men även en massa apporteringspinnar till spår samt snitslar och en hängare. Nu är man kvalificerad bruksmännish haha.

    


Imorgon ska vi bege oss ut och träna, känner att det är på tok för lite störning inomhus och att vi är redo för lite mer krav(i form av störningar)

Går det mot förmodan inte vägen så får vi väl återvända in i husets varma atmosfär.


Såg att tävlingskalendern på SBK's hemsida nu bara kommer finnas i beställningsform till en viss summa pengar. Är ju rena rama fan att inget ska få vara gratis längre.


Det får bli allt för ikväll.


Godnatt

/Tina Teya och Jeltsin

Ovido - Quiz & Flashcards